Dagelijkse rapportage Lourdesreis

op sep 8, 17 in Algemene berichten met Reacties uitgeschakeld voor Dagelijkse rapportage Lourdesreis

Hierbij wil ik mijzelf even bij u introduceren:
Mijn naam is Henny Verberk – Verhagen, 55 jaar en woonachtig in Meijel.
Aankomende week ben in ingedeeld als medewerkster in de zorg, als zorgondersteuner / helpende tijdens de zevendaagse Bedevaart reis van 7 tot en met 12 september, naar het Heiligdom in Lourdes; Zuid – Frankrijk.
Deze reis voor de vele pelgrims is georganiseerd door de Limburgse Bedevaart – organisatie het “ Huis voor de Pelgrim “ uit Maastricht.
Mij is gevraagd om een verslag op persoonlijke titel dagelijks te schrijven.
Waarbij ik van harte heb ingestemd.
Hierbij ga ik mijn inspiraties, belevingen, en devotie ervaringen, vanuit mijn Religieuze achtergrond / overwegingen met u delen.

Dag 1. Bedevaart reis naar het pelgrimsoord Lourdes.

Het is vandaag de grote dag, donderdag 7 september, de uitverkoren dag om naar Lourdes af te reizen.
Ik vertrek vandaag tezamen met vele pelgrims en collega’s uit Nederland, vanaf Maastricht Airport om een 7-daagse Bedevaart in het Heiligdom te mogen gaan ervaren.
Alle medewerkers in de verzorging in het accueill van de (zieke) bedevaartgangers moesten tijdig aanwezig zijn. Het vertrek was gepland om 9.00 uur. Er werd van ons verwacht om de pelgrims te helpen met de bagage en het inchecken.
De vlucht was gepland om 12.10 uur met een aankomsttijd van 14.00 uur.
We hebben echter helaas moeten ondervinden dat er vele pelgrims met een rolstoel of rollator meegingen in het vliegtuig, zodat we een vertraging hadden van twee uur.
Dit is overmacht en de prioriteiten m.b.t. de veiligheid gelden hier ook.
Er was slechts een lift beschikbaar waar slechts twee personen met rolstoel of rollator tegelijk mee konden, om aan de voorzijde van het vliegtuig geholpen te kunnen worden naar hun zitplaats.
Gedurende de vlucht kregen we een lunch/ broodjes en iedereen had inmiddels wel trek na een vermoeiende en lange ochtend met de reis vanaf huis naar Maastricht Airport en de onvoorziene wachttijden.
De vlucht verliep voorspoedig en we landden om 15.25 uur op het vliegveld (luchthaven) van Lourdes.
Aansluitend werden we met een touringcar naar het accueill gebracht.
Ik heb deze dag met veel toewijding en inspiratie mogen ervaren, vooral de kennismaking en begeleiding van de pelgrims.

De warme maaltijd/ het avondeten werd omstreeks 17.30 uur opgediend voor de pelgrims in het accueill en voor de medewerkers van de zorg om 18.00 in het hotel waar wij tijdens deze bedevaart verblijven.

Na het avondmaal werden we geacht weer aan het werk te gaan en de pelgrims gezelschap te houden om ze daarna gereed te maken voor de nacht.
Omstreeks 22.30 uur lag iedereen op een oor.
Daarna hebben we met alle collega’s voor een afzakkertje en een gezellig sociaal moment, even samen gezeten in een café. Ook nog even langs de Lourdesgrot gelopen, waar een Eucharistieviering werd gehouden om 23.30 uur.

Uiteindelijk kwamen wij bij het hotel aan om 24.00 uur, om de nacht door te brengen. Nu lekker slapen en uitrusten voor zover mogelijk tot 5.30 uur.
Morgen wacht er namelijk weer een nieuwe en inspirerende dag, waarbij we om 6.30 uur starten met een briefing m.b.t. onze dagdienst.

Wordt vervolgd, met dag 2.