Geen ‘ Nao de Hòmmis’, want ‘we hebben Um’.

Hele grote gebeurtenissen in ons dorp lenen zich moeilijk of niet voor onze wekelijkse rubriek ‘Nao de Hòmmis’. Dat geldt voor heel trieste zaken maar evenzeer voor ongelooflijk blijde gebeurtenissen. Gebeurtenissen waarvan je hoopt dat ze ooit waar zullen worden.  Hopen ja, maar geloven dat het écht gaat gebeuren is wel even andere koek!

Maar gistermiddag rond de klok van 5 uur werd een droom van velen in ons dorp eindelijk waar. Maar liefst 65 jaar nadat het in 1954 voor de eerste maal gebeurde, lukte het op de schutterswei in Sevenum opnieuw. Na een ongekend spannende  eindstrijd versloegen de schutters van onze schutterij Sint Willibrordus hun laatste  rivaal, het Akkermans Gilde uit Venray. Waar hun achterop-schut miste, bleef Mark Stemkens ijzig kalm en haalde rond de klok van vijf uur het laatste bölke naar beneden.  D’n Um ging nao Méél. En direct daarop deden de Méélse kerkklokken voor de eerste keer hun werk: ze ‘strooiden’ het nieuws over ons dorp uit.
Natuurlijk moeten hier de namen van het winnende zestal genoemd worden. De namen van twee vrouwen, twee mannen en twee Méélse dörskes. Lilian van de Kruys, Cindy Lemmen, Huub Lemmen, Mark Stemkens, en de jeugdige Nienke de Bruin en Tanicha van de Kruys. En natuurlijk mag ook buksmeester Toon van Heugten in dit rijtje niet ontbreken.
Gisteravond  rond half tien kondigden de kerkklokken de komst van de dolgelukkige winnaars aan. Op een bomvol Raadhuisplein konden de schutters die oh zo belangrijke trofee – d’n Um – aan de Meijelse bevolking tonen. En we konden er met z’n allen, nauwelijks genoeg van krijgen, want wat is ’t op zo’n moment ‘toch sjon um unne Méélse te zin’.
Nu eerst de tijd nemen om samen te genieten en dan samen de blik te richten op juli 2020, als dat grootse spektakel dat OLS heet, zich in ons dorp gaat afspelen. Niet alleen ‘de Grúún, maar ons hele dorp zal daarvoor de komende maanden de handen uit de mouwen moeten steken. Tonen dat ons dorp  over voldoende talent  en werkkracht beschikt om dan een  OLS  ‘neer te zetten’, dat klinkt als een klok; als de klokken van onze dan volledig gerestaureerde kerk!