‘Nao de Hòmmis’

Nao de Hòmmis van zondag 15 april

Jo: Wielrenners hebben iets weg van fietsende reclameborden, maar ze blijven toch ver achter bij motorcrossers.
Wim: Dat zal wel. Die hebben ook de nodige pk’s onder hun achterste en die wielrenners moeten alles op eigen kracht doen, al heb ik daar ook wel eens twijfels bij.
Jo: Dat bedoel ik helemaal niet Wim. Ik heb het over de hoeveelheid reclame.
Ger: Aha, jij hebt de Méélse broertjes van Dijk op de voorpagina van de Via zien staan.
Jo: Precies Ger. Er is geen plekje op hun kleding of op het zijspan te vinden, waar geen reclame te vinden is. Niet te geloven!
Wim: Als die jongens zo hun lievelingssport kunnen bedrijven, heb ik daar eerlijk gezegd weinig moeite mee.
Ger: Ik ook niet. Waar ik misselijk van wordt is al die verborgen reclame op TV-zenders. Moet je bijvoorbeeld zo’n programma zien van die tuinman Rob Verlinden. Van elk potje, bloemetje of krukje dat in beeld komt moet eerst een grote reclamesticker verwijderd worden. Niet normaal man! En om de 10minuten ook nog een onderbreking van vijf minuten voor reclameboodschappen.
Jo: Ons Mien heeft de oplossing gevonden. Bij ons wordt niet meer naar die commerciële zenders gekeken en ik doe daar van harte aan mee.

=============================================

Jan: Jongens, ons Mientje heeft me gevraagd om jullie te polsen of we dit jaar met ons clubje mee zullen doen aan de bedevaart naar Ommel?
Thei: Dat is altijd de eerst maandag van mei dacht ik, maar in de Via las ik 1 mei en dat is een dinsdag.
Lins: Dan heeft de Via het glad mis. Het is maandag 7 mei en zo staat het ook op de parochieweblog. Ons An had het er trouwens al over, om net als vroeger te voet te gaan.
Jan: Dan haken Mientje en ik af. Dat is teveel gevraagd van die oude ‘knoken’ van mij.
Lins: Maak je geen zorgen Jan. An zal geen roet in het eten strooien. Die vindt fietsen met ons groepje ook best gezellig.
Piet: Maar dan kunnen we ’s middags ook wel aansluiten bij dat bezoek aan de korenmolen in Liessel. Dan maken we er gewoon een gezellige dag van.
Thei: Goed dan zijn we allemaal om half negen bij de kerk voor het gezamenlijk vertrek en we zien wel hoe laat het die dag wordt. Misschien is het wel ‘terrasweer’.
Jan: En ik vraag Mientje wel om ons met acht personen aan te melden voor die dag, want dat wil de organisatie graag vooraf weten.

=============================================

Wiel: Ben jij de muur tussen jou en de buurman aan het afbreken, Niek. Ik zag dat de pilaar aan de straatkant al omligt.
Niek: Klein foutje van de buurman. Heeft zich een caravan gekocht en zou deze naar een mooie natuurcamping in Lottum brengen. Hangt dat ding achter z’n grote bus, maar houdt geen rekening met de extra ruimte die de caravan nodig heeft bij het uitdraaien. Rijdt met de zijflank van z’n caravan die pilaar finaal omver. Maar nog erger was het grote gat in zijn gloednieuwe caravan.
Lei: En als je Dirk moet geloven kan hij werkelijk alles. Niet dus.
Wiel: Zomaar de eerste dag een groot gat in je caravan rijden, is anders toch ook wel een prestatie die er zijn mag
Niek: Gerrit van een paar huizen verder dichtte mij anders een nog grotere prestatie toe. Ik was het gangpad naar de straat met de hogedrukreiniger aan het schoonspuiten, staat Gerrit op straat naar me te wenken. Ik loop naar hem toe, zegt Gerrit , wijzend op die omgevallen pilaar: Die hogedrukspuit van jou heeft wel een ongelooflijke kracht. Je spuit er zo een dubbelsteense muur mee om.
Lei: Met die Gerrit is het altijd lachen en hij weet die verhalen ook nog altijd heel serieus te brengen. Leuke kerel.