Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 16 december

Jo: Heeft net de kerk een beroep gedaan op de beurs van de Méélsen en nu volgt d’n Binger het voorbeeld. Ik ben benieuwd.
Chris: Moeten we nu samen de renovatie van d’n Binger soms gaan betalen?
Jo: Dat is wel weer wat overdreven. Ze proberen 10.000 euro bij elkaar te sprokkelen om de boel overeind te houden en wat noodzakelijke aanpassingen te financieren. Met een chique woord noemen ze dat tegenwoordig crowdfunding.
Sjef: Dan kom je met 10.000 euro ook niet ver voor zo’n ‘grote tent’. Dan zullen ze toch wel op zoek moeten ‘funden’: bijv. ‘oude sokken met spaargeld’ die mensen nog in huis hebben liggen.
Chris: Misschien ook nog niet zo gek. Bij de bank zullen we het komende jaar wel moeten betalen om ons spaargeld te ‘stallen’. Dan misschien maar beter in’ het huis van de gemeenschap’ stoppen.
Lei: Dan heb ik nog een ander alternatief, als je het goede doel wilt steunen. ‘Oppe Koffie’ gaat de actie van het ‘P&M glazen hoes’ steunen, door spulletjes te verkopen. De opbrengst gaat o.a. naar Alzheimer-onderzoek. ‘De grote plaag van nu en de nabije toekomst, als je het mij vraagt!
Sjef: Dan hebben ze voor die actie zeker ook Koen Verstappen ingehuurd. Die komt bij de buuttefinale met een buut over ouder worden. En dan is de link naar Alzheimer al snel gelegd.
Chris: Ik geloof dat die mijnheer Alzheimer inmiddels ook is binnengedrongen op de burelen van het weekblad ‘Hallo’. Deze week schrijft daar een redacteur rond de benoeming van een nieuwe kapelaan voor Kessel, Baarlo en Maasbree dat een kapelaan een parochiearchivaris is. Ik denk dat kapelaan Roger toch heel wat andere zaken aan zijn hoofd heeft als het bijhouden van het parochiearchief!

===============================================

Wim: Bij de opening van het hondenspeelveld was het goed druk. De gemiddelde dorpskapelaan zou daar aardig jaloers op kunnen worden, denk ik.
Piet: Ik hoorde wel dat het bijna allemaal vrouwen zijn die met hun honden op dat speelveld te vinden zijn. Zal toch niet zijn dat mannen dat veldje mijden, omdat ze zelf de poep moeten verwijderen? Ik dacht dat de Meijelse man toch wel wat meer geëmancipeerd zou zijn!
Thei: Die is net zover, dat ie af en toe de baby verschoont en nu wil jij hem alweer achter zijn hond aansturen. Alles met mate Piet.
Piet: Alles met mate! Achter de vrouwen aangaan, dat kunnen ze van jongs af aan.
Wim: Niet denken dat ze nu allemaal zijn als jij vroeger, Piet. Al is natuurlijk poep opruimen heel wat anders als in een paar mooie vrouwenogen kijken. Maar ik geef je gelijk. Ze kiezen beiden samen voor een kind en ook voor een hond. Dan zijn voor beiden ook niet alleen de lusten, maar ook de lasten. Kwestie van eerlijk delen.

===============================================

Wiel: Ik hoorde deze week op de beugelbaan dat er steeds meer vrouwen lijden aan een zeldzame stofwisselingsziekte die ook nog eens erg besmettelijk is.
Thei: Wat mag dat dan weer zijn. Het lijkt alsof je met het groeien van onze welvaart je allerlei nieuwe ziektes op de koop toe krijgt.
Wiel: Dat zou wel eens heel goed kunnen, Thei. Ik hoorde zelfs dat het virus zich vooral verspreid via modezaken; vroeger zouden we zeggen stoffenzaken.
Thei: Aha. Het kwartje begint te vallen. Stoffenzaken die verantwoordelijk zijn voor een stofwisselingsziekte. Zal dat virus zich nu rond Kerstmis wel extra vlug verspreiden. Volgens mij is ons Jet ook al besmet.

===============================================

Lins: Het barst dit jaar van de kerstbomen in ons dorp. Ik bedoel niet in de huiskamers, maar op straat, op de trottoirs.
Jan: Daar klaagde ons Nel deze week ook al over. Er is op plaatsen in de Dorstraat toch al zo weinig plaats op die trottoirs, worden er ook nog kerstbomen geplaatst. Er resteert nu op plaatsen wel erg weinig ruimte voor mensen met een rollator, laat staan voor een rolstoel.
Wiel: Echt een kwestie van uitkijken in deze donkere dagen, vooral ’s avonds.
Lins: En vooral niet omhoog kijken naar de kerktoren die er weer prachtig uitgelicht bijstaat, in zijn blauw-witte ‘pakje’. Een kleur die op dit moment prachtig past bij het blauwe schijnsel van de fontein op het plein.
Cor: Maar het is maar van tijdelijke duur jongens. Niels Grol uit Meijel die na de renovatie verantwoordelijk is voor het aanbrengen van de nieuwe kerkverlichting , heeft de zaak nu tijdelijk aangelegd. Waarschijnlijk om een en ander uit te proberen. In februari als de renovatie van de kerk start is het weer over en uit en moeten we wachten tot de hele klus is afgerond.
Jan: Is niettemin toch een mooi kerstcadeautje in deze donkere dagen. Ons Bertha en ik genieten er elke avond van.