Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 24 maart

Jan: Zijn we net naar de stembus geweest voor de Statenverkiezingen en het Waterschap en dan komen de Europese verkiezingen van mei al in beeld. Wel erg veel in korte tijd als je het mij vraagt.
Lei: En erg veel verschuivingen, zou ik zeggen. Het heeft er toch veel van weg dat kiezers met elke nieuwe wind meewaaien. Vandaag deze, morgen die.
Wim: Toch raar als mensen die nog nooit in de politiek actief zijn geweest opeens de dienst gaan uitmaken. Maar het zal wel bij de nieuwe tijd horen.
Lei: Ik heb in de Volkskrant die overwinningsspeech van die Baudet nog eens nagelezen. Daar valt voor een gewoon mens echt geen touw aan vast te knopen.
Jan: En dan al die gebaartjes erbij, die ik op de televisie zag.. Alsof hij zonet tot nieuwe zonnekoning is gekroond.
Cor: Maar dat is niet alleen iets van die Baudet. Dat acteren zie je in verkiezingstijd ook bij anderen. Je kunt van hun smoelwerk aflezen, dat ze een rol aan het spelen zijn. En dat is niet goed voor de politiek.
Jan: Het is trouwens vrijwel zeker dat Méélse Teun met zijn 5de plek net zijn zetel binnenhaalt, tenzij iemand achter hem met voorkeurstemmen gekozen wordt. Ik heb echter begrepen dat dit bij Statenverkiezingen zelden voorkomt. Met de zekere zetel van Marlou Absil betekent dat dus twee zetels in de Staten voor Peel en Maas. Een ongekende weelde.
Wim: De vraag is of we het zullen merken.

===============================================

Wiel: De motorsportliefhebbers kunnen weer met een gerust hart ademhalen. De gemeente heeft een voorlopige vergunning voor vijf jaar afgegeven. Alle tijd om nu de zaken definitief goed te regelen.
Mart: Met dank aan Teun Heldens, mogen ze daar wel zeggen. Die jongen heeft zich er echt sterk voor gemaakt. Heeft waarschijnlijk ook wat extra stemmen opgeleverd bij de Statenverkiezingen, maar dat is hem dan graag gegund.
Bert: En d’n Binger komt misschien ook weer in wat rustiger vaarwater terecht. Daar gaat André Crompvoets de kar trekken.
Wiel: Ik denk dat die André eerst nog de nodige en misschien wel pijnlijke maatregelen moet gaan treffen voordat ze in dat rustige vaarwater terecht kunnen komen. Het is waarschijnlijk net als in de politiek: Eerst het zuur, dan het zoet.
Mart: Maar zoet, zuur of een ander smaakje, met een zoon van Herman Crompvoets zullen we er toch zeker op mogen rekenen dat de voertaal in d’n Binger in ieder geval weer Mééls zal worden. Dat is in ieder geval een smaakje dat mij bevalt!

===============================================

Lins: Ik hoorde dat het Reünieconcert en het Galadiner van de Harmonie een groot succes zijn geworden. Volle bak en een geweldige sfeer. Wat wil een mens nog meer.
Niek: En zoals dat bij een reünie hoort, waren er ook de nodige oudgedienden van de partij, zoals de ‘broeders’ Berben en Jan Daems. En Had Geurtjens, stond zelfs weer als dirigent op de bok.
Jo: Oh, die Had is een zoon van Harrie die zich voor Méél onsterfelijk heeft gemaakt als componist van dat geweldige Vastelaovesnummer ‘Lééve de Kieveloeët’.
Lins: Er zijn er volgens mij meer, die zich voor ons dorp onsterfelijk willen maken.
Niek: Welke kant wil je nou weer op Lins?
Lins: Willie Martens van InovaMedia. Willie heeft nu ook nog dat pand gekocht van Chris en Ria Kömhoff, die hun bedrijf aan de kant hebben gedaan. Naast het vroegere pand van de Rabo heeft Willie een tijdje terug ook al dat pand van Mennen, de stoffeerder gekocht. Nog een of twee panden erbij en ze kunnen de Schoolstraat wel omdopen in de Willie Martenslaan.
Jo: Dan maar gelijk chic doen en er een Martens Allee van maken, al zou een Martens Boulevard ook niet misstaan in ons dorp.
Niek: Bij ja, ook dat nog. Moet de straat weer opengebroken worden om water door ons dorp te laten stromen. Ik hoor nu na enkele weken mensen al klagen dat het kerkplein zo vol staat met spullen.
Jo: Mensen hebben altijd wat te ‘snóótere’. Als er thuis iets verbouwd moet worden, zit je toch ook een tijdje in de rommel? En voor zo’n operatie als het vernieuwen van dat kerkdak heb je toch ruimte nodig. Klaar!
Lins: En ik heb begrepen dat je door de hoofdingang altijd onbelemmerd de kerk in kunt.
Niek: Och Lins, de grote vraag is natuurlijk of die klagers echt wel de kerk in willen. Er zijn er ook die van klagen hun hobby hebben gemaakt.

Aan de tapkast

Gerrit: Wim, heb je hier woensdag ook mensen gehad, die een week te vroeg waren om komen te stemmen?
Wim: Bestaat dat soort volk ook al?
Gerrit: Zal ik je vertellen. Je kent mijn buren Frits en Annie ook. Die waren precies een week te vroeg in het Zorgcentrum op zoek naar het stembureau. Niks te zien natuurlijk. Dan maar even gevraagd aan de balie met de vraag waar die mèn van het stembureau zich in godsnaam ophouden. Dat dörske achter de balie had natuurlijk best in de gaten wat er aan de hand was maar speelde het spelletje wel mooi mee. “Misschien dat God dat inderdaad weet. Ik in ieder geval niet. Wat ik wel weet is, dat ze volgende week woensdag de hele dag hier bij ons zitten”. Op dat moment ontsnapte er toch wel een behoorlijke vloek bij Frits. Vraagt dat dörske ook nog: “Moet ik het je even opschrijven, dat is een kleine moeite”. Gelukkig konden Frits en Annie er mee lachen en gingen ze weer goedgemutst naar huis.
Wim: Goed dat ik dat weet. De eerstvolgende keer dat Frits hier z’n borrel bestelt zal ik hem vragen of hij hem nú wil hebben, of volgende week.