Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 21 april

Jan: Mooier Paasweer is toch absoluut niet te bedenken. Het leent zich werkelijk overal voor: fietsen, wandelen of lekker in ’t zonnetje zitten.
Cor: Dat mag je zeggen. Ik heb vanmorgen in de tuin al het springkussen klaargezet voor de kleinkinderen. Wij op het terras en de kleinen lekker spelen. Wat wil een mens eigenlijk nog meer.
Thei: De enigen die het waarschijnlijk maar niks vinden zijn de zakenmensen op de woonboulevards. Daar kun je bij slecht Paasweer over de koppen lopen en nu blijven de parkeerterreinen waarschijnlijk leeg.
Cor: Ik zou hun adviseren: de deur op de knip en er lekker op uittrekken.
Jan: Bijvoorbeeld morgen naar de kunstmanifestatie in Méél. Kunst in de ruimste zin ver het woord en overal plek om uit te rusten. Doe je dat op of rond het Raadhuisplein, dan kun je ook nog genieten van de muziek van de Heimatkapelle.
Thei: En ook ‘blaosmuziek’ is voor mij een vorm van kunst.

===============================================

Lei: Ik heb vaker toch wel een vooruitziende blik, al zeg ik ’t zelf. Ik zei een paar weken geleden dat de nieuwe naam van de bèkker in de Kerkstraat best wel eens ‘Gij en ik: dikke mik’ zou kunnen worden. Dat ‘Gij en ik’ was ’t niet maar wel ‘Dikke Mik’.
Wim: Ik zou bijna voor een rondje durven wedden dat die Tamara, dat jou in ’t oor gefluisterd heeft.
Lei: Wat is dat nou weer, die Tamara fluister mij nooit iets in ’t oor, al zou ik er niets op tegen hebben.
Ger: En ik zei toen die zondag dat ‘t ‘Lekker van de bèkker’ zou worden, want dat had ik al gelezen. Dat bekt trouwens best goed: ‘Lekker van de bèkker: Dikke Mik!’
Wim: De mik hoeft van mij niet zo dik te zijn. Dat Tamara en Dennis maar zorgen voor een dikke laag ‘spèèsj’ op de vlaai!

===============================================

Wiel: Theo van Buggenum heeft de buit binnen: een jaar lang de trotse koning van ‘de blauw’.
Lins: Die buit is nog veel groter voor Theo. Koning in het jaar dat zijn schutterij het eeuwfeest viert.
Piet: Volgens mij hebben die van ‘Sinterklos’ stoute plannen. Hebben jullie hun giga-grote spandoeken al bij de kerk gezien. Volgens mij proberen ze de patroonheilige van ons dorp voor hun OLS-karretje te spannen.
Lei: Ze zullen denken: “Sinterklos geeft elk jaar enorm veel cadeaus weg, dan moet het toch kunnen dat hij bij ons eeuwfeest, voor ons dat ‘Ummeke’ regelt”.
Wiel: Dat ze maar opletten voor die ‘Grúún’. Ik zag gisteren enkele van die mèn bij ’t Willibrordusputje op d’n Hof. Die zijn natuurlijk de voorspraak van hún patroonheilige aan het regelen. Ik ben benieuwd waar dat allemaal toe gaat leiden.
Piet: Misschien dat Sinterklos en Willibrord er daar boven wel een potje om toepen, welke van de twee Méélse schutterijen volgend jaar het OLS mag organiseren.
Lins: Welke heilige zouden ze bij Peelpush hebben ingeschakeld? Dames 1 zijn zondag kampioen geworden en keert terug in de hoogste klasse. En ook dat in hun jubileumjaar!
Wiel: En te weten dat Dames 5 diezelfde zondag in hun klasse ook al het kampioenschap binnenhaalden. De feesttaart gaat er alsmaar mooier uitzien.

===============================================

Wim: Ik zag dat ze in de Dorpsstraat met veel kabaal de opstaande randjes van de nieuwe stoep hebben geslepen.
Jan: Kabaal is een, maar ’t zag er ook nog donkergrijs van de stof.
Co: Daar hoorde ik nog een mooi verhaal over. Een stel in de Dorpstraat was een paar dagen weggeweest. Bij binnenkomst thuis leek ’t wel een zonsverduistering. Er kwam nauwelijks nog licht door de ramen.
Piet: Maar kennen jullie dan ook ’t vervolg? Die vrouw belde Teuntje Heldens of hij de ramen wilde komen wassen, maar kreeg hem niet pakken. Die Teun heeft het nu in Maastricht natuurlijk veel te druk om zich nog druk te maken over ’t fijnstof in zijn eigen dorp.
Wim: Maar nou serieus jongens: ik ben benieuwd of ze die stoep zo mooi bijgeslepen krijgen als ie eerst was. Dat zou wel eens vies tegen kunnen vallen en dan is het mooie er toch wel heel erg gauw van af.