Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 9 juni

Jan: Zo’n vast weertype als verleden jaar, is nu ver te zoeken.
Wim: Ik hoop maar dat we het ook niet vinden. Warm is wat mij betreft prima, maar dat snikhete van vorig jaar mag van mij uitblijven. Dat Hollandse weer van nu past ook veel beter bij ons, al is de variatie dit jaar wel erg groot.
Thei: En af en toe behoorlijke uitschieters, zoals dinsdagavond zelfs een code oranje. Al had ik de indruk dat die alleen werd afgegeven voor de zeer harde windstoten.
Wim: Mijn schoondochter in Kessel liet weten dat het bij de Maas niet alleen veel wind, maar ook veel gedonder en gebliksem had gegeven.
Jo: De beelden op L1 waren ook wel duidelijk. Veel omgewaaide bomen en de dakdekkers hebben ook weer extra werk. Of die caravanstalling in Nederweert waar in een keer de hele voorgevel in puin lag.
Jan: Ook bij ons is de brandweer aardig wat uren in de weer geweest met het opruimen van omgevallen bomen en grote takken die los kwamen zitten.
Thei: Zelfs op het kerkhof heerste geen rust. Woensdagmorgen bleek dat de mooie kastanjeboom op het strooiveld het loodje had gelegd.
Wim: En dan leer je onze kerkhofploeg kennen. Niks wachten tot de gemeente de ravage komt opruimen, maar zelf de kastanjes uit het vuur halen. Wel makkelijk dat je dan zo’n Mies Broens in je gelederen hebt, die over de benodigde materialen beschikt.
Jan: En vergeet buurbakker ‘Dikke Mik’ ook niet. Ik heb me laten vertellen dat die het moreel aardig opkrikte met een heerlijke kruimel-pudding-vlaai.
Wim: Het resultaat is nu in ieder geval dat alles in hapklare brokken gereed ligt en door de gemeente afgevoerd kan worden.
Jo: Allemaal heel erg fijn jongens, maar ik hoop wel dat er heel snel een mooie boom op dat strooiveld staat. Mien en ik willen daar ook graag liggen als ons uur gekomen is. Maar dan wel graag onder zo’n mooie boom als er nu stond.

===============================================

Cor: Ons Bertha kwam gisteren thuis dat in het nieuwbouwplan Hoek al aardig wat kavels verkocht zijn of in optie zijn genomen.
Lei: En mij vertelden ze gisteren dat er problemen met de stroomvoorziening verwacht werden. Er zou vanaf de zuidzijde van de Noordervaart een extra dikke stroomkabel getrokken moet worden.
Piet: Misschien was het ook wel te overwegen om langs de Noordervaart enkele windmolens te plaatsen net als langs ’t Néérskanaal een paar kilometer verderop.
Cor: Daar gaat jaren overheen voordat daarvoor de vergunningen rond zijn en half Méél komt in verzet vanwege de aantasting van ’t milieu. Ik denk dat ze nog meer kansen zouden hebben met de aanleg van een ‘zonnepaneelpark’ in de polder. Een paar hectares zonnepanelen in plaats van aardappelen of bieten.
Lei: Maar op dat alles kunnen de mensen die een kavel in de Hoek gekocht hebben natuurlijk niet wachten. Voor die moet de schop zo snel mogelijk de grond in.

===============================================

Toon: Ik denk dat ze bij Jong Nederland de afgelopen dagen wel een paar keer hun hart hebben vastgehouden als het KNMI weer eens met haar code oranje kwam aandragen. Maar gelukkig is het allemaal erg meegevallen.
Jan: Je mag zelfs zeggen dat ’t al met al best prima wandelweer was. En als ik zag wat er donderdagavond bij ons langs kwam was er ook nu weer een groot deelnemersveld. Die wandeldriedaagse heeft inmiddels een vast plekje op de activiteitenkalender in ons dorp.
Lins: Een prima manier om sportief bezig zijn te combineren met gezelligheid. En dat geldt begin juli ook weer als de Fietsvierdaagse op het programma staat.
Jan: Maar even iets heel anders jongens. Hebben jullie vrijdagavond ‘Ongerwaeg’ op L1 gezien? Hier kwam onze mobiele Méelse hoefsmid Pé Lemmen aan het woord en dat deed ie prima: in ’t Mééls. Dat zal de mèn achter die Stichting ‘Prot mèr Mééls wel goed hebben gedaan.
LIns: Maar met één vraag van Bas van der Zwaan kwam Pé toch niet klaar. “Of ie wist wat ’t Mééls woord ’n wipke’ betekende. Ik zag de ogen van Pé wel een beetje glimmen, maar hij hield het heel slim bij de Nederlandse betekenis of hij wist ’t écht niet. Bas moest toen toch maar even vertellen dat Jolanda, de vriendin van prins John van een paar jaar geleden hem had verteld dat in ’t uitgaanscircuit in Méél een ‘wipke’ een mix van witte wijn en rode spa was. Ook Bas had nog nooit van die betekenis van een ‘wipke’ gehoord.
Toon: Maar die Bas is ook aan de andere kant van de Maas geboren en dat is een heel ander taalgebied.
Jan: En zo is het maar net. Dat ‘wipke’ van Jolanda is voorbehouden aan Mééls en Nirkants volk!
Toon: Ik denk dat ze dat ‘wipke’ maar gauw als een origineel Mééls woord, moeten vastleggen in ’t Nééj Mééls Woordenboek.
Lins: En in die betekenis van Jolanda kan Herman Crompvoets ook niet aankomen met het argument dat het geen echt Mééls is. Het is zelfs in Méél uitgevonden!