Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 23 juni

Wiel: Ik zag deze week dat aan de achterkant van het bejaardenhuis volop aan nieuwbouw gewerkt wordt.
Lei: Volgens mij is de aanpak zo dat de mensen er tijdens de bouw en verbouw gewoon kunnen blijven wonen. Is natuurlijk voor de bewoners ook het beste.
Wiel: Het nieuwe toverwoord is ook hier kleinschaligheid. Groepjes appartementen, gekoppeld aan een centrale huiskamer waar zich eigenlijk het leven van die mensen afspeelt. Lijkt me dat dementerenden zich hier meer op hun gemak voelen als in grote ruimtes, met steeds wisselende gezichten.
Piet: Dat gun je toch ook iedereen die daar aan het einde van zijn leven terecht komt. Die aftakeling is toch al verschrikkelijk en alles wat dit meer draagbaar maakt – ook voor de familie – is mooi meegenomen.
Lei: Die nieuwe aanpak in een nieuwe omgeving lijkt me ook prettig voor degenen die er werken, die dag in dag uit de zorg verlenen.

===============================================

Jan: Vroeger waren er zaken die het predicaat ‘hofleverancier’ mochten voeren, in Méél, kunnen ze het predicaat ‘kerkleverancier’ wel invoeren.
Huub: Zeker voor dat bedrijf dat de nieuwe leien op het dak aan het leggen is.
Jan: Nee, zoals ik het bedoel is het meer weggelegd voor bakkers en andere vlaaienleveranciers.
Bert: Zou best kunnen. Bij die kerkhofploeg is het onderhand wel elke woensdag raak, als ik een van die mèn moet geloven. En keplaon Roger houdt ook wel van een lekker stukske Limburgse vlaai.
Jan: Dat niet alleen, maar het is zich verder aan ’t uitbreiden. Dinsdags, na de Mis wordt er door de aanwezigen in de sacristie samen koffie gedronken. En daar wordt ook al eens getrakteerd als iemand jarig is.
Huub: Maar ik zie daar vooral oudere mensen naar toe gaan. Die nemen toch niet zo makkelijk een paar vlaaien mee naar de kerk.
Jan: ‘Leen Bolles’ zoals we in Méél zeggen – Leen Verdeuzeldonk dus – heeft daar al iets op gevonden. Ze had vlaai besteld bij de Coöp en die werd door Ans Daniëls – die daar werkt – mooi in de sacristie bezorgd. En een trotse Ans vertelde daar ook nog dat haar dochter Amy volgend jaar mei in ons Méélse kerk gaat trouwen. Ze trouwt met ‘unne Nick’ uit Beringe. In de Nicolaaskerk van Méél, heel toepasselijk.
Bert: Oh, dan is het ook wel handig als ‘mooder Ans’ tegen die tijd overal de weg weet, zelfs in de sacristie.

===============================================

Wim: Er staan ons weer een paar grote evenementen te wachten in ’t dorp. Eerst volgend weekend het grote Internationale Volleybaltoernooi en een week later de Summer Kick-Off.
Lins: Eigenlijk twee evenementen die het vakantieseizoen inluiden en op beide plaatsen rond zo’n beetje dezelfde ingrediënten: volleybal en muziek.
Ger: En het bindmiddel is op beide plekken ook hetzelfde: gezelligheid.
Wim: En als dan vervelende bijverschijnselen achterwege blijven is dat een prima manier om jongeren van hier en uit de verre omtrek een paar mooie eigentijdse feesten te bieden.
Mart: Heel mooie zoals Peelpush de viering van haar gouden jubileum tot onderdeel van dit toernooi heeft gemaakt. Dat is wat anders als stijve recepties waarmee vroeger jubilea van verenigingen werden gevierd.
Ger: Ook schutterij Sint Nicolaas wist enkele weken geleden hun eeuwfeest op een mooie wijze vorm te geven.
Lins: De aanpak van dit soort feesten laat trouwens zien, dat er in ons dorp heel veel organisatietalent rondloopt. Daar mag Méél best ‘gruts’ op zijn.

===============================================

Jo: We kunnen de komende dagen de borst weer nat maken. Er zit weer een hittegolf aan te komen met temperaturen die oplopen naar 35 graden.
Piet: Beter je borst met koel water nat maken, dan je met die temperaturen in de volle zon in het zweet moeten werken. Ik ben trouwens benieuwd hoe die leiendekkers op de kerk het aanpakken. Lijkt me bijna onverantwoord om bij zo’n temperatuur in de hete middagzon op die hoogte je werk te doen .Dan kun je gegarandeerd eieren bakken op die leien.
Dirk: Misschien dat ze wel heel vroeg in de morgen beginnen en er rond het middaguur mee kappen. En ‘ons An’ kan het leed misschien verlichten met grote potten koude thee.
Jo: Dat is bij zo’n temperaturen best een aardige dorstlesser. Daar zorgde ‘ons mooder’, vroeger ook voor, als op hete zomerse dagen de oogst binnengehaald moest worden.