‘Nao de Hòmmis’

Nao de Hòmmis van 16 juli

Jo: Zo, de Fietsvierdaagse in ons dorp krijgt ook een nieuwe voorzitter. Ik las dat Giel Janssen – Giel van Loet van Sil – Sjaak Beijers bij die club gaat opvolgen.
Wiel: Ik heb het idee dat ze dit soort dingen bij die club verstandig aanpakken. Na een aantal jaren is het goed dat een nieuwe man met een frisse kijk op de zaak het stuur van zo’n club overneemt. Te snelle wisselingen zijn niet goed, maar mensen die jaar in, jaar uit op die stoel blijven zitten is ook niet goed.
Ger: Ik denk dat dit in principe voor elke club geldt. En zo’n oud voorzitter kan de club op een andere plek binnen de organisatie nog heel goed van dienst zijn.
Thei: Het lijkt me ook wel een goeie zaak dat zo’n nieuwe voorzitter – net als nu met Giel: het geval is – van buiten komt en niet al jaren binnen die club actief is. Juist iemand van buiten kan – als hij het verstandig aanpakt, de club nieuwe impulsen geven.
Jo: Ik heb helemaal niets tegen Giel, maar van mij had ook wel eens een vrouw de voorzittershamer mogen gaan hanteren.
Thei: Overigens moeten we het ook niet doen voorkomen of alleen die voorzitter bepalend is. De fietsvierdaagse is daar trouwens een mooi voorbeeld. Die organisatie loopt als een goed geoliede machine die een heleboel enthousiaste vrijwilligers aan zich weet te binden.

============================================
Lins: Ik hoorde dat het nu zeker is, dat de Basisschool in ons dorp een nieuw onderkomen gaat krijgen. Al zal er nog aardig wat bij komen kijken voordat de schop de grond in kan.
Lei: Ik blijf me verbazen hoe snel schoolgebouwen tegenwoordig afgeschreven worden.
Jan: Precies. Lei. Ik vraag me wel eens af of juist voor schoolgebouwen geen andere manier van bouwen mogelijk zou zijn. Als je een mooi ‘slim’ karkas zou maken met flexibele binnenwanden zou je zo’n gebouw toch steeds moeten kunnen aanpassen aan de nieuwe eisen die eraan gesteld worden. Komen er nieuwe functies bij, die niet in het karkas passen, dan breidt je het karkas uit.
Piet: De praktijk zal ook in dit geval wel lastiger zijn als de theorie, al vraag ook ik me wel eens vaker af je met gezond boerenverstand niet een heel eind verder en goedkoper zou kunnen komen.
Lei: Toen ons Mien dat nieuws hoorde, vroeg ze zich af of je de kerk niet zou kunnen vertimmeren tot een nieuwe school en dan op de plaats van de huidige school een klein ’kirkske’ bouwen.
Jan: Als ik ook vanmorgen weer zag wat er in de kerk zat, heb je voor dat ‘kirkske’ van Mien maar heel weinig grond nodig. Volgens mij moet dat zelfs in de pastorietuin passen en kan de grond van de school duur verkocht worden.
Lins: Mien zou over haar ideeën eens met Frits Berben moeten praten. Die is voorzitter van het schoolbestuur, lid van het kerkbestuur en lid van de gemeenteraad. In dit geval de spreekwoordelijke spin in het web.

=================================================
Bert: Als sportliefhebber kom jij deze zomer op de televisie wel aardig aan je trekken Coen: de Tour, tennis op Wimbledon, dadelijk het EK voetbal voor vrouwen en tussendoor de races van Max Verstappen.
Coen: Klopt, aanbod genoeg. Al moet je bij dat laatste wel snel zijn als je beelden van Max wilt zien. Hij ligt er al uit de wedstrijd voor die goed en wel begonnen is. Ik hoop dat de Nederlandse vrouwen het op dat EK beter gaan doen.
Bert: Eerlijk gezegd hoop ik de komende week hier ook het nodige van te zien. Bertha en ik gaan een weekje met de caravan naar de Veluwe. Nu heb ik me bedacht dat ik voor de middag met ons vrouw elke dag een fietstocht maak en die we afsluiten met buiten de deur lunchen. Bertha houdt daar erg van. Daarna rijden we naar huis , frissen ons wat op en staat onder de luifel voor Bertha een makkelijke stoel klaar en een paar mooie boeken. Geheid dat ze heerlijk gaat zitten lezen. Ik kruip dan in de caravan met een lekker abdijbiertje op de bank en zap lekker tussen Tour en het damesvoetbal.
Niek: Ik laat je hopen dat Bertha die plannetjes van jou niet ter oren komen. Dan wordt het ’s morgens voor jou klusjes doen in de caravan en ’s middags fietsen. Hoor je ’s avonds van je buurman op de camping hoe spannend de touretappe weer was…

================================================
Henk: Gaat die nieuwbouw op de locatie Beckers na al die jaren, nu toch van de grond komen?
Jan: Ik denk dat er geen enkele buurtbewoner is die daar nog geld op wil zetten, ook al zeggen gemeente en projectontwikkelaar dat er nu een akkoord ligt.
Wiel: De gemeente zal in ieder geval het bestemmingsplan pas kunnen vaststellen als ook de problemen met de stankcirkels zijn opgelost. En die stank heeft al eerder roet in het eten gegooid.
Henk: De gemeente spreekt uit dat ze verwachten hier in het voorjaar 2018 mee rond te zijn en dat er dan met bouwen gestart kan worden.
Jan: Precies. Maar tussen kunnen starten en zullen starten ligt nog een wereld van verschil. Daar is de buurt intussen ook wel achter gekomen. Eerst zien en dan geloven!