‘Nao de Hòmmis’

Nao de Hòmmis van 3 december

Wiel: Kan iemand van jullie me vertellen, of er volgend jaar alweer een Oogsdankfeest is?
Jo:
Zeker weten van niet. Dat wordt 2019 en niet eerder. Maar hoe kom je op dat idee.
Wiel: Zal ik je vertellen. Ik zie die Co en Piet – toch wel de grote animators van dat feest – alweer erg veel samen.
Piet: Nou je het zegt. Dinsdagmiddag bij het begin van de repetitie van het dameskoor liepen ze samen de kerk in  en een uurtje later vertrokken ze samen weer.
Jo: Nou ja ze zijn beiden van het Herenkoor. Kan zijn dat ze behoefte hadden om samen eens een uurtje naar goeie koorzang te luisteren. Ha, ha.
Ger: Maar nou je het zegt. Ik zag ze die middag hier samen in de serre druk in gesprek. Een boompje opzetten achter een goed glas Lindeboom…
Wiel: Over een paar weken kunnen ze dat onder de kerstboom doen: een boom opzetten onder de kerstboom bij een glas Lindeboom.
Kastelein: Wordt ook lid van het Herenkoor, net als Co en Piet. Elke vrijdagavond na de repetitie komen ze hier na afloop de keel smeren. Kunnen jullie met goed fatsoen op vrijdagavond ook naar ’t café. Als jullie lid worden is op die vrijdagavond het eerste rondje van de zaak.
Wiel: Dan geef hem nou maar alvast op verdacht. Doen we bij het kaarten ook vaker.

==================================================
Niek: Ik geloof dat er maar weinig verenigingen zijn, waar mensen zo lang lid van zijn als van fanfares en harmonieën. Ik las dat onze Méélse harmonie vorige week drie jubilarissen huldigde, die samen bijna goed waren voor 150 jaar muziek maken.
Giel: Vroeger was het ook niet ongewoon dat je met een jaar of twaalf al lid werd.  Als je dan lid blijft, heb je met je 70ste al aardig wat lidmaatschapsjaren op de teller staan.
Jan: Ik ben bang dat dit in de toekomst alsmaar minder gaat worden. De jeugd is vaak druk met heel andere dingen. De meesten lopen met een grote boog om die verplichtingen van harmonieën en koren heen.
Giel: Bertha en ik zijn best liefhebber van dit soort muziek en zang. We hebben de kaartjes voor het Oudjaarsconcert op 30 december al binnen. Elk jaar weer heel verrassend dat gezamenlijk optreden van Harmonie, Vrouwen- en Mannenkoor.

Wim:
In december zie ik de kerk wel erg veel aan de binnenkant.
Thei: Hoezo. Hebben jullie met de kerkhofploeg vanwege het kille weer het werkterrein verlegt naar binnen?
Wim: Deels klopt dat wel. Deze week een berg groen naar binnen gedaan voor de grote adventskrans. En dadelijk gaan we de zaak weer optuigen voor Kerstmis en daar komt aardig wat bij kijken, kan ik jullie vertellen. Het lijkt wel of die kerstbomen van van Lier met het jaar groter worden.
Jan: Gewoon die jongens van de brandweer vragen of zij die klus willen klaren. Die hebben niet voor niks een grote ladderwagen. Dat doen die best, die houden wel van een beetje afwisseling.
Wim: Jij zegt dat natuurlijk weer voor de flauwe kul, maar dat idee is zo gek nog niet. Ik ga daar toch eens met een van die mannen over buurten.
Lins: Ik ben niet bij die kerkhofclub, maar voor mij is dit toch ook wel de tijd van het jaar dat ik het meeste in de kerk kom. Vorig weekend bijvoorbeeld: zaterdags  naar de Mis met de schutterij, waar ik nog altijd lid van ben en op zondag met de kleinkinderen naar de intocht van Sinterklaas.En dadelijk met Kerstmis eerst naar de Nachtmis en Eerste Kerstdag ’s middags naar Alzelèève. Dat is intussen een vaste traditie. Is trouwens meer gezellig ‘buurte’ met deze en gene als wat anders.
Kastelein: Dan kun je onderhand wel intreden bij een of andere orde. Zal ik jullie – om alvast te wennen – eens een lekker abdijbiertje inschudden.
Jan: Dat is mooi Wim. Die kant van jou zie ik eigenlijk het liefste. Kunnen we eens proeven of dat abdijbier van jou even lekker is als ‘die bruine pater’ die we ’s zomers tijdens het fietsen in de Achelse Kluis vaker drinken.

Bert;
De voetbalclub draait tot nu toe aardig mee aan de top. Vanmiddag komt nummer twee – Someren-Eind – in de ‘Starte’ op bezoek. Dat zou wel eens vuurwerk kunnen geven.
Henk: Van dat uurwerk hou ik in ieder geval meer als van dat spul wat maandag uit een woning aan de Rijtakker werd gehaald. Tientallen kilo’s zwaar illegaal vuurwerk. Als daar een ongelijk mee gebeurd, ligt er geen pan meer op het dak.
Wim: Als het zich dan beperkt tot de woning van die man zelf valt het allemaal nog mee. Maar je zult maar zijn buurman zijn! Nee geef mij dan maar vuurwerk in de ‘Starte’. Ik ben daar vanmiddag in ieder geval van de partij.