‘Nao de Hòmmis’

Nao de Hòmmis van 25 september

Lins: Wat een geweldige oogstdankviering, gisteravond in onze kerk. De Heimatkapelle zorgde voor veel sfeer en passende muziek. Heel mooi was ook het optreden van de ‘elfjes’ van de Méélse Dörskes die dansten op muziek van de Efteling. Het leek wel een sprookje.
Wiel: Maar het mooiste vond ik toch wel de hele entourage: die prachtig versierde kerk. Ongelooflijk dat ze dat ook dit jaar weer in een week tijd voor elkaar hebben gebokst.
Giel: Ik denk dat de hele voorbereiding een even grote klus is geweest. Ik sprak een paar weken geleden met Piet, die me vertelde dat ze maanden geleden al de eerste contacten legden met al die boeren en tuinders die helemaal gratis al die producten beschikbaar stellen. En die moeten allemaal weer op het juiste moment aangeleverd worden zodat de ‘versierploegen’ vooruit kunnen.
Lins: En wat te denken van zo’n Moniek die alles in draaiboeken en schema’s heeft vastgelegd en al die ‘versierders’ moet aansturen om tot dat passende geheel te komen.
Wiel: Dat alles bij elkaar maakt het volgens mij ook mogelijk dat zo’n groep ‘bouwers en versierders’ zo’n klus in een week kan klaren. Dat is teamwork van de bovenste plank. Ons dorp mag ‘gruts’ zijn op al deze mensen.
Giel: En nu maar hopen dat het vandaag en morgen nog storm loopt van mensen die zich aan al dat moois komen vergapen. Dit mag geen enkele Meijelnaar missen!
Lei: Ik hoop toch wel dat het niet ten koste gaat van de rommelmarkt waar ons Nel en ik al jaren voor in touw zijn.
Lins: Volgens mij is het een mooi met het ander te combineren. Dat gold ook voor gisteren toen bij ‘Oppe Koffie’ en ernaast bij Roland van de Boom de informatiemarkt werd gehouden over allerlei mogelijkheden die er zijn als we definitief afscheid moeten nemen. En zowel gisteren als vandaag speelt zich alles op maar enkele tientallen meters van elkaar af.

Jan: Ons An en ik werden er helemaal stil van, toen we deze week dat geweldig artikel in de krant lazen over die actie van Moniek Hanssen: ‘Oma Meijel breit’. Wat een kracht om na die verschrikkelijke ramp in mei 2013 op deze manier de draad weer op te pakken.
Jo: En dat mag je in dit geval zelfs heel letterlijk nemen. Ze gaat die bijzondere droom van haar moeder Riek waarmaken die ervan droomde dat ze heel veel slofjes voor kindjes in ziekenhuizen had gebreid. Helaas kon Riek zelf de droom geen werkelijkheid meer laten worden omdat ze net als haar man en kleindochter Ize bij dat vreselijke ongeluk op de Heldensedijk om het leven kwam.
Ger: In bijna alle media is de afgelopen dagen aandacht aan de actie besteed en ook in ons eigen dorp heeft het heel wat losgemaakt. Het zou mooi zijn als ook in Meijel clubjes ontstaan die voor Moniek gaan breien. Ons Tinie en de buurvrouw zijn in ieder geval al aan het kijken of ze in de eigen straat zo’n clubje kunnen vormen.
Jan: Ik vond de intentie van Moniek zo mooi. Niet alleen proberen de droom van haar moeder waar maken maar proberen het positieve boven het negatieve te plaatsen. Op Google niet meer de berichten over de ramp en de daarop volgende rechtszaak bovenaan te vinden, maar het positieve dat het nu teweeg heeft gebracht.
Jo: Valt me op dat daarmee in een en dezelfde week twee ‘Monieken’ in de schijnwerper staan. De ene Moniek die zich zo geweldig inzet voor het oogstdankfeest en de andere Moniek met haar actie ‘Oma Meijel breit’.
Ger: Twee Monieken die dezer dagen veel mensen in ons dorp een beetje Peelgeluk brengen!

Piet: De kerkverlichting blijft de gemoederen toch wel bezig houden. Niet alleen dat we – nu de dagen weer gaan korten – ‘in het donker zitten’ maar ook wat de grap gaat kosten als we weer licht om de kerk willen ziet.
Lei: Het is ook geen ‘klein bier’ als die grap ook echt meer als 70.000 euro gaat kosten, zoals ik in ‘het Weekbericht’ las. .
Niek: Nou kun je nog altijd beter 70.000 euro uitgeven om de kathedraal van de Peel weer prachtig in het licht te zetten als aan bier. Zelfs als dat ‘bier van hier is’.
Piet: En die verlichting is ook van hier, al ben ik bang dat wij van hier ook de rekening moeten gaan betalen. Als ik het goed begrijp ligt de bal bij de gemeente, omdat die de boel niet verzekerd zou hebben. En als dat zo is draaien uiteindelijk de inwoners voor de kosten op.
Lei: Maar gelukkig niet alleen de ‘Méélse’ mensen …

3 thoughts on “‘Nao de Hòmmis’

• Jan van Marse Béér

Ben zondag naar de versiering in de kerk geweest van het oogstdankfeest
    Geweldig dé ditte in méél tot stand kan komme
    Allemol die dur en mee hebbe geholeppe unne Dikke Proficiat
    Ik dink dé kapeloon Rogier wal dé hel week mé de kop umhog lupt!!
    Trouwens hebbe die menwér us andere próót want ze zitte dur
    méde nuus bijno bove op hoe de volk allemol kumt kieke
    Ik zo wal us muusj wille zin en die toffel!!!!
    Nogmaals Proficiat me dé resultaat

• We draage in Meel ut Peelgeluk wal mih z’n alle utj in zon weekend.
    Proficiat en alle medewerkers die dor zoveul tidj in hebbe gestooke en alles zo prachtig vur elkaar hebbe gekrigge. Meel zit zich in the picture!

• Al mi al, hier kan Méél gröts op zin. Bedankt allemol, die di woar gemakt hebbe.
    Zellefs, die utj Amersfoort, Groningen Eindhoven, Malden en Wièrt hebbe ontzettend gestutj en nog steeds gröts op ons Méél.

Comments are closed.