Nao de Vastelaovesmis

Vanmorgen hebben we ons de weg naar ’t café bespaard. De meeste vaste klanten laten deze morgen toch verstek gaan. Iedereen wil vanmiddag de jubileumoptocht door ons dorp zien trekken en dan moet ’t café maar wachten tot later. Gisteravond waren we natuurlijk wel present in de Vastelaovesmis en bij de sleuteloverdracht. En lopende van de kerk naar d’n Binger en na afloop van de sleuteloverdracht vingen we genoeg flarden van gesprekjes op. Ditmaal dus geen ‘Nao de Hommis’, maar een ‘Nao de Vastelaovesmis’.
(Nao de vastelaovesmis, lopend van de kerk naar d’n Binger)

Jo:
De Mis van zonet was weer een prachtig begin van de vastelaovend. Je kwam bijna ogen en oren tekort, zoveel gebeurde er. En ze blijven goed in de gaten houden dat het niet alleen kolder is, maar echt ook een Mis blijft. Dat geeft de kapelaan ook de gelegenheid volop mee te doen.
Mien: Maar ook als kerkganger heb je het gevoel dat je in de Mis bent en niet aanwezig bent bij zomaar een Carnavalszitting! Ik denk dat zelfs mensen die helemaal niets met Carnaval hebben, dit kunnen waarderen.
Bertha: Ook wel echt Mééls dat er steeds mensen zijn die in zo’n Carnavalsmis veel tijd willen steken: in teksten, in de muziek, in de voordrachten tot zelfs prachtige carnavalsversiering op het altaar.
Jo: En ik zag die Floris weer filmen, dus we kunnen morgen of overmorgen nog eens nagenieten.
Mien: En moet je hier bij d’n Binger al dat volk zien dat naar binnen wil. Ook de mèn die dát allemaal voorbereid hebben, krijgen eer van hun werk.