Om even bij stil te staan

op nov 21, 16 in Om even bij stil te staan met Reacties uitgeschakeld voor Om even bij stil te staan

Kapelaan Roger Maenen

Wekelijkse gedachten door kapelaan Roger Maenen 

Surprisetips, van  Sint-Nicolaas

Ik hoorde van de week, dat het Sinterklaasfeest weer ongekend populair aan het worden is; wel ten koste (letterlijk) van Kerstmis.
Dat was al te merken aan de dagenlange media-belangstelling rond zijn intocht in Maassluis.
Maar ook aan het strooigoed, de letters en de marsepein die al vanaf september in de supermarkten ligt.

We hebben een tijd meegemaakt, dat Sinterklaas naar de achtergrond verdreven werd door de Kerstviering. Ouders met kleine kinderen deden er nog iets aan. Maar volwassenen besteedden hun geld liever aan de Kerst. Vooral dure cadeaus was de trend.
Winkeliers signaleren nu een gematigder bestedingspatroon, en een verschuiving naar Sinterklaas.
Mogelijk dat gebrek aan geld, maar ook de hang naar ouderwetse gezelligheid en ‘Nostalgie’
(met grote  –chocolade- hoofdletters geschreven) de verklaring voor deze opleving vormt.
De oorspronkelijke viering van Sinterklaas, had niet tot doel elkaar kostbaarheden te geven.
Het was juist het feest van kleine attenties, wat extra snoepgoed en fruit, voor armere kinderen. Zo was het ruim 700 jaar geleden al. Door de eeuwen heen heeft het Sinterklaasfeest vele veranderingen ondergaan.
Het maken van surprises en gedichten, is pas halverwege de vorige eeuw ontstaan.
Ik vermoed dat de surprises uit nood geboren zijn. Vlak na de oorlog was er weinig, en ook niet veel keuze aan producten. Met eenvoudige middelen kan je de indruk wekken dat iemand een heel speciaal cadeau verdiend heeft. Dat bij nader inzien praktisch een stuk zeep of een paar sokken blijkt te zijn. Sloffen, een stropdas, zakdoeken; eau de cologne of een boek stonden jaren bovenaan de lijst van meest gekochte en ontvangen presentjes.
De gedichten zijn een gebruik, dat teruggaat tot de tijd dat veel mensen niet konden lezen en schrijven. Een tekst die rijmt is gemakkelijker te onthouden. De reclame maakt hier regelmatig gebruik van. Sinterklaas deelde de pakjes uit, waarbij hij de begeleidende tekst voor ieder kind op rijm uitsprak.
In die rijmpjes zat altijd een opvoedkundige boodschap voor de ontvanger.
Zo is dus het dichten met Sint-Nicolaas ontstaan, en bewaard.
Feitelijk is er weinig veranderd. In onze gedichten  en teksten verpakken we nog steeds een boodschap voor de ontvanger.
In onze eigen Meijelse Nicolaasparochie, bijna als vanzelfsprekend, het hele jaar door: in het Weekbericht, maar nog veel meer de Weblog op de computer. Elke dag tips van Sint Nicolaas. En vaker ook verrassend voor iedereen; zoals een surprise.
Pin It

Related Posts

Comments are closed.

« »

Scroll to top