‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op onze weblog die afwisselend door enkele mensen uit onze parochie wordt ingevuld. Ze geven zo hun eigen kijk op gebeurtenissen in ons eigen dorp of ‘de grote wereld’. De ene keer puntig en uitdagend, dan weer met een grote knipoog.

Gekozen

Na het rood, blauw en groen van de komende verkiezingswoensdag, wordt het daarna tot aan de Europese mei verkiezingen voorlopig hopelijk even blanco: wit. Na alle oneliners, kreten en ook verketteringen, wordt het echt grotemensenwerk. Een veel bekeken tv programma, was deze week dat van het duo Pauw en Jinek. De ene presentator met de naam van de grote vogel, die allerlei kleuren trots omhoog steekt bij het uitspreiden van zijn staart. De vrouwelijke presentatrice, met het witte haar, neemt de plek in van vroeger: Witteman.

Wit. Dat is in de kerk binnenkort ook, de bijzondere kleur. Het begint op Witte Donderdag. Verdwenen alweer op Goede Vrijdag, maar keert helemaal terug in de Paasnacht. En blijft dan aanwezig, een hele tijd tot Hemelvaart. Helder wit zijn aan het einde van dit jaar ook straks weer de lichtjes met Kerst.

In het dagelijks leven hebben we het over wittebroodsweken. En witgoed, als je de aanschaf van een nieuwe koelkast of wasmachine bedoelt. Of over een witboek dat laat zien hoe je een beschreven probleem wilt oplossen. We drinken witte wijn bij de Oktoberfeesten. We kijken naar het witte doek in de bioscoop, waar het de hele voorstelling donker is. Of we zwaaien met witte doekjes in het stadion, wanneer een voetbaltrainer moet opstappen. Of proberen een wit voetje te halen, als de ander juist weer succes weet te behalen.

In het laatste boek van de bijbel, staat de kleur wit voor: de overwinning. Niet zozeer de onschuld, die hoort bij het kind dat net geboren is; maar bij de mens die door alles heen is gaan. Wijs-wit. Door het grauw, donker en zwart, het hele leven heen. Erop en eronder. Je naam ingetekend op een lijst. Ongeschonden. Gekend bij Degene die je gewild heeft.

En, Die voor jou kiest. En blijft kiezen. Ook, in de tijden buiten de momenten van ‘hosanna’…

Roger