‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op onze weblog die afwisselend door enkele mensen uit onze parochie wordt ingevuld. Ze geven zo hun eigen kijk op gebeurtenissen in ons eigen dorp of ‘de grote wereld’. De ene keer puntig en uitdagend, dan weer met een grote knipoog.

‘Nieuwe Messias’

Als boerenzoon weet ik maar al te goed, dat er – letterlijk – vaker kaf onder het koren zit. Helaas is het bij mensen al niet anders. Met de regelmaat van de klok maken de media ons duidelijk dat geen enkele beroeps- of bevolkingsgroep hiervan gevrijwaard is. Dit laatste geldt zeker ook voor een beroepsgroep waarvoor ik – ondanks al het kaf – nog steeds grote bewondering heb: de wielrennerij.
Na de Paasmis ‘spoedde’ ik me dan ook naar huis om maar niks van de Amstel Gold Race te missen. Zou ‘het wonderkind’ Mathieu van der Poel op deze Paaszondag zijn favorietenrol waar kunnen maken? Op ruim 40 km. voor het einde koos hij voor de aanval, maar werd teruggepakt. En toen enkele kilometers verder een paar belangrijke concurrenten het hazenpad kozen, kon hij niet volgen. Gegokt en verloren. Mijn droom – en die van vele anderen – aan diggelen…
Maar ‘godenzoon’ Mathieu maakt alsnog waar wat niemand meer voor mogelijk hield. Met in zijn kielzog een sliert kapotgereden renners nadert hij die laatste honderden meters de koplopers, gaat de sprint aan en weet alsnog te winnen! Uitgerekend op de dag, dat wij christenen vieren, dat Jezus in Judea opstond uit de dood, verrijst onder een strakblauwe hemel in de Limburgse heuvels de nieuwe held van het moderne wielrennen. Tranen en ongeloof begeleiden het moment waarop hij in Vilt over de finishlijn glijdt. Enkele seconden later ligt hij languit op het asfalt. Hij schreeuwt, lacht en huilt. Kan niet geloven wat hem in die ultieme laatste meters gelukt is.
Commentatoren en oud renners buitelen over elkaar heen om de grootsheid van de prestatie onder woorden te brengen: fenomenaal, weergaloos, historisch, ongelooflijk. De kenners zijn in extase. Er wordt gesproken over de mooiste wielerwedstrijd ooit. En het regent Bijbelse termen na afloop van de koers. De één omschrijft de zege als iets bovennatuurlijks. De ander noemt Mathieu ‘de nieuwe Messias’ en verklaart hem ter plekke zo ongeveer heilig. En de anders zo nuchtere Vlaamse ploegleider Marc Sergeant, merkt op: “God bestaat dus echt”.
Waarvan akte!