Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op onze weblog die afwisselend door enkele mensen uit onze parochie wordt ingevuld. Ze geven zo hun eigen kijk op gebeurtenissen in ons eigen dorp of ‘de grote wereld’. De ene keer puntig en uitdagend, dan weer met een grote knipoog.

Een weekje Volkskrant

Er zijn wel ooit van die momenten dat je denkt, dat je teruggezet wordt in de tijd. Zo dacht ik in de Goede Week dat een tijdmachine de hele redactie van de Volkskrant minstens een halve eeuw in de tijd had teruggezet. Nog in de jaren ’60 vond je in die krant dagelijks stukken die met ‘kerk en geloof’ van doen hadden. En dat was in de nu net achter ons liggende Goede week weer het geval.
• Een paginagroot artikel over de godsdiensttwist, die het Brabantse Reusel splijt. Aan de ene kant pastoor Karel van Roosmalen en aan de andere kant een groot deel van de Reuselse bevolking.
• Een grote foto met daarop bisschop Hans van den Ende van Rotterdam, die de tienduizenden bloemen zegent, die ook dit jaar weer met Pasen het Sint Pietersplein sierden.
• Een groot artikel over het rumoer op Haagse basisscholen, die hun paasvieringen zouden aanpassen vanwege de islamitische leerlingen, die de scholen bezoeken.
• Maar liefst twee pagina’s worden gewijd aan Gerard de Korte, die verleden jaar werd geïnstalleerd als bisschop van Den Bosch. De Korte: “Ik moet mijn werk doen in een tijd van veel religieuze onzekerheid. Hebben wij God geschapen of heeft God ons geschapen? Dit soort vragen is neergedaald in de hoofden van zowel mensen buiten de kerk, als mensen binnen de kerk”.
• Ook twee pagina’s voor het feit dat dit jaar op Witte Donderdag een ‘zwarte man’ de Jezusrol in the Passion speelde.
• Ik sluit af met een bekentenis van de Britse popster Sting in de extra dikke krant van Paaszaterdag. Deze Commandeur in de Orde van het Britse Rijk, maar ook afvallige katholiek, constateert, dat paus Franciscus eigenlijk de enige wereldleider is, die hij nog werkelijk respecteert.” In het verleden zijn er foute pausen geweest, maar Franciscus is er eentje, die oproept tot respect en naastenliefde voor álle mensen, of ze nou christen zijn of niet. Eigenlijk ken ik geen andere leider, die dat zo overtuigend doet. En ik geloof, dat hij het echt meent”, aldus de popster.
Ik mag zo’n weekje ‘ouderwetse Volkskrant’ wel. Een week waarin zoveel aspecten van ‘de kerk’ aan me voorbij trekken. Hopelijk besluit de redactie van de krant in haar eerstvolgende vergadering niet, dat na deze Goede Week ’51 weken van vasten en onthouding’ dienen te volgen…

Mat