Op dinsdag en vrijdag is oud-journalist Gerard Kessels – geboren ‘onder de kerktoren’ in Nederweert – nog steeds de ‘columnist-van-dienst’ bij Dagblad de Limburger. De weblog-redactie heeft met Gerard de afspraak dat we incidenteel een column van hem mogen overnemen, uiteraard wel met bronvermelding. Afgelopen dinsdag verscheen zijn column ‘Zoete broodjes’. Het was weer eens zo’n column die we ‘- gelet ook op het onderwerp dat hij hierin aansnijdt – zeer de moeite waard vonden om over te nemen op onze weblog.
Deze week dus ‘Zoete broodjes’ van streekgenoot Gerard Kessel.

Op de lijst van meest opwindende feestdagen scoort tweede pinksterdag niet hoog. Het is een beetje een kerkelijke lummeldag. Maar moet hij daarom worden afgeschaft? Tweede kerstdag en tweede paasdag stellen ook niet zoveel voor. De eerst is om uit te buiken en de tweede om de laatste eieren te zoeken.
Maar de pollen zitten nog niet in de lucht, of de kranten staan weer vol van de discussie over het schrappen van tweede pinksterdag. Nu het aantal islamieten sterk groeit, zou het zoetjesaan tijd worden voor het Suikerfeest. In NRC betoogden drie remonstrantse theologen dat het ons netjes zou staan als we die tweede vrije dag aan de moslims zouden geven. Zou probleemloos moeten kunnen, want in veel landen is Pinksteren maar een eendaags feest. Het Suikerfeest, dat het einde van de Ramadan markeert, opvijzelen tot een officiële feestdag zou een oproep tot verbroedering zijn en getuigen van ware christelijke inspiratie.
Tja. Hoewel ik als oud-misdienaar niet vies ben van een scheut christelijke inspiratie lijkt me dit toch niet zo’n goed idee. Het getuigt van wereldvreemdheid.
Juist nu. Dit is niet het moment om een christelijke feestdag in te wisselen voor een islamitische en zoete broodjes te bakken met een religie die zich vaak van haar meest onverdraagzame kant laat zien.
Want ook al heeft tweede pinksterdag weinig betekenis, hij hoort wel bij onze christelijke traditie. En die moeten we koesteren, ook al ligt hij op apegapen. In de verre omtrek zie ik zo gauw niets beters.

Gerard Kessels