‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op onze weblog die afwisselend door enkele mensen uit onze parochie wordt ingevuld. Ze geven zo hun eigen kijk op gebeurtenissen in ons eigen dorp of ‘de grote wereld’. De ene keer puntig en uitdagend, dan weer met een grote knipoog.

De Kerstmis, vieren we Samen

De komende dagen, willen we bij de kerststal staan. Eenvoudig, als kinderen. Sint-Franciscus heeft ooit de eerste kerststal ontworpen. Ontroerd tot in zijn ziel, en met tranen in de ogen, bleef hij soms urenlang vol verwondering kijken naar de lieve God, die mens werd. Mensen bouwden de allereerste kerststallen in de kerken van Italië en, over de Alpen, in Zuid-Duitsland. Alsof de Kerstmis daar, temidden van de mensen, gebeurde. Ook wij hebben onze kerststal, en stalletjes. Zodat het Jezuskindje hier midden in onze parochiekerk, in de lokale gemeenschap en in de huizen geboren wordt. We willen kijken naar het Kind, met de ogen van ons Hart, om dat mysterie enigszins te begrijpen. Maria en het kind: moeder en kind. Wat is er nog mooier? Maria, die Jezus aan de wereld schenkt. Maria die wist, dat Jezus een verhaal op gang zou brengen, dat de wereld zou verbazen. En God, die kijkt naar ons – door kinderogen. Wat een wonder – om dit licht te mogen zien, en te beleven – samen met de kinderen.

*Vrede & alle goeds,

kapelaan Roger

One thought on “‘Vanuit de zijbeuk’

Comments are closed.