Boodschap op WO. 18 augustus

AFKONIDIGING vanmorgen om 10.30 uur is in de kerk in besloten kring Afscheid genomen van Henk Strijbos (72jr), Den Hoogenbeemd 11. Later in de middag, heeft zijn gezin hem begeleid naar het crematorium van Baexem.

Vandaag 18 augustus, de dag van de H. Helena. Haar zoon, de Romeinse keizer Constantijn, kwam door haar voorbeeld tot geloof en liet zich dopen. Verder mochten vanaf toen, in de 4e eeuw na Christus, in de openbare ruimte kerken gebouwd worden. Daarvoor was het katholiek geloof -letterlijk- ondergronds. De H. Helena maakte ook een bedevaartstocht naar Jeruzalem, vond de plaats van het H. Kruis en Jezus’ graf, en liet op die plek een kerk bouwen. Over ongeveer een maand, op 14 september is de gedachtenis van de Kruisverheffing, die hiermee in direct verband staat.

Kapelaan Roger Maenen.