‘De kerk, in het midden gelaten’

Midden in Week 18 – 2022

enkele opmerkzame Aandachtspunten rond(om) de kerk.

Zelf gehoord, of van horen zeggen.

• Vorige woensdag, was Koningsdag. Midden bij de hoofdingang van het NS-station in Maastricht, was deze ludiek bedachte situatie te zien:

Lange tijd, was de overnachtingsplaats “in het midden” gelaten. Maar bleek, verrassend, bij Van der Valk te zijn, in de parochie Heer. Slechts een paar honderd meter van de voormalige kapelanie van kapelaan Roger daar

• Zaterdag was het 30 april. In eerdere tijden, Koninginnedag. Met in 1986 het bezoek aan Meijel en Deurne. Waarvan nog beelden terug te zijn waren, op de landelijke TV. 30 april in 2022, zijn vanaf 6.00 uur ’s morgens op het OLS terrein de schietbomen geplaatst onder begeleiding van de schuttersfederatie. En in de middag om 17.00 uur ingezegend door kapelaan Roger. Zo’n inzegening was geen vast gebruik; maar is door Sint Willibrordus zelf voor Meijel aangevraagd.
  • Bij de installatie van de nieuwe pastoor van Nederweert afgelopen zondagmiddag, was ook em-pastoor Bert Paquay als getuige, en bij de receptie. Verschillende Meijelse aanwezigen hebben met hem gesproken. De allereerste beginplek in het bisdom Roermond voor pastoor Sebastian, was nl. ooit in Mook en Middelaar; dezelfde werkplek toen, als van Bert Paquay.
  • Komende zondag 8 mei, is Moederdag. De hele maand Mei is in de kerk, Moeder Maria maand. Op de eerste maandag van mei, is traditioneel een H. Mis in Ommel met inzegening van de processiekaars uit Meijel. Na 2 jaar was het ook weer mogelijk, aansluitend koffie te drinken en samen broodjes te eten. Door Piet Schers op 2e Paasdag afgesproken, bij de heropende horecagelegendheid. Met de nieuwe naam: ‘Bij Jantje’. Er waren meerdere aanwezigen, met de naam Jan. De kapelaan van Ommel, Harold van Overbeek vertelde, dat hij na 10 jaar overgeplaatst wordt naar de omgeving van Elshout. En er dus een volgende keer niet meer is.

2 thoughts on “‘De kerk, in het midden gelaten’

• In de uitzending ‘Dwars door de lage landen’ van 26 april j.l. gaan de wandelaars een bezoek brengen aan (in dit geval kapel van St Jozef) in Smakt. Daar ontmoeten ze een man die eigenlijk niet gelooft. Hij is meegenomen door zijn vriend.
    Mooi, indrukwekkend verhaal

• Door die tv uitzending was ik gistermiddag, 5 mei, in die enige St.Jozefbedevaartsplek van Nederland

Comments are closed.