‘De kerk, in het midden gelaten’

Midden in Week 19 – 2022

enkele opmerkzame Aandachtspunten rond(om) de kerk.

Zelf gehoord, of van horen zeggen.

• Van 11 t/m 14 mei, zijn deze zogeheten ‘IJsheiligen’. Na deze datums, is er geen nacht-vorst meer te verwachten. In Duitsland is er 1 meer, dan in Nederland. Op 15 mei is daar nog de ‘kalte Sophie’.
  • De (IJs)heilige, Sint Servaas wordt geëerd op 13 mei. Hij was de eerste historisch vast te stellen bisschoppen van Nederland. In de 4e eeuw, in Maastricht. In 1985 bezocht Paus Johannes Paulus II deze plaats, tijdens zijn bezoek aan Nederland. Dat was 4 jaar na de aanslag op hem, gedaan op 13 mei 1981. En minder bekend is, dat er een jaar later op 12 mei een tweede poging daartoe werd gedaan, in Fatima.
  • Komende zaterdag 14 mei verschijnt in NRC Handelsblad een artikel over: Lourdesgrotten, in Nederland. Ook de kerkhofploeg in Meijel is enkele woensdagen geleden hiervoor geïnterviewd. Bijzonder aan Meijel, is dat het nog een recent gebouwde is.
  • Hemelvaartsdonderdag 26 mei, wordt om 11.00 uur bij de Maria-grot en de Afscheidsruimte de H. Mis gelezen.