Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 6 januari

Thei: Zo, de feestmaand december hebben we weer knallend afgesloten en nu kan het normale leven zich weer herpakken.
Piet: Ja, is eigenlijk wel een beetje gek. Velen zien er elk jaar reikhalzend naar uit, maar zijn ook weer blij als het achter de rug is. Is ook wel wat veel van het goeie achterelkaar, Sinterklaas, Kerstmis en dan nog Oud- en Nieuw.
Jo: Ik heb ook wel de indruk dat het alsmaar grootser en gekker wordt met dure kado’s, versiering, eten en drinken, noem maar op.
Ger: Kapelaan Roger zal wel helemaal blij zijn dat hij het weer wat rustiger krijgt, al heb ik sterk de indruk dat hij van Sinterklaas en Kerstmis ook echt kan genieten. Maar het vraagt kerkelijk natuurlijk nogal wat extra werk en niet alleen in ons dorp, maar ook in Beringen en op de Grashoek.
Piet: Maar dat is niet het enige. Alleen al in Méél waren de laatste weken bovenmatig veel sterfgevallen en ook die slokken bij zo’n parochiegeestelijke enorm veel tijd op.
En dan die omschakelingen steeds. Van blije gebeurtenissen als Sinterklaas en Kerst naar immens verdriet dat een overlijden met zich brengt. En bij zowel die blijheid als het verdriet ben je als priester heel direct betrokken, om nog maar te zwijgen van de vele uren extra werk. Dat gaat iemand niet in de koude kleren zitten.
Jo: Ik hoop van harte dat de kapelaan deze maand wat terug kan schakelen. Tijd vindt, om eens lekker uit te waaien en wat extra rust te nemen. Het is hem van harte gegund!

===============================================

Jan: Ben best benieuwd wat het nieuwe jaar voor ons dorp in petto heeft. Een aantal zaken zijn natuurlijk bekend, maar er gebeuren natuurlijk altijd ook weer heel onverwachte zaken.
Lins: Feit is in ieder geval dat het in 2019 wemelt van de jubilea in ons dorp. Peelpush en de Heimatkapelle bestaan dit jaar beiden 50 jaar en de Harmonie en schutterij Sint Nicolaas gaan zelfs hun eeuwfeest vieren. Om er zomaar enkele te noemen.
Wim: En als de Fietsvierdaagse een carnavalsclub was zouden ze dit jaar 4×11 kunnen vieren.
Lins: Als we die toer opgaan, kunnen we er nog wel meer in het jubileumrijtje plaatsen, denk ik. Maar er staan ons natuurlijk ook nog andere zaken te wachten. Ik denk bijvoorbeeld aan de renovatie van de Jan Truyenstraat en de bouw van de nieuwe Basisschool.
Jan: Ik kijk met spanning uit naar de kerkrenovatie, onze Kathedraal van de Pieël. Op 2 februari wordt daarvoor de officiële aftrap gegeven. Rond die datum gaat trouwens de kerkverlichting weer op zwart. Pas aan het einde van de renovatie wordt de kerk weer vol in de schijnwerpers geplaatst.
Niek: Ik en ons Bertha zijn meer korte-termijn-denkers. Wij zijn hartstikke benieuwd wie vanmiddag de nieuwe prins van de Kieveloeët gaat worden!
Lins: Ik hoop dat we dit jaar in ieder geval meer regen gaan krijgen. Nog een zo’n jaar en onze Mark gaat het erg moeilijk krijgen op zijn nog jonge bedrijf. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor onze Mark, maar voor aardig wat boerenbedrijven.
Jan: Lies en ik genieten heel erg van de kleine dingen: een winterse wandeling langs het kanaal of een zomerse fietstocht. De verjaardag van een kleinkind of het bijwonen van de Vastelaovesmis. En dit jaar natuurlijk weer het oogstdankfeest, al kun je dat moeilijk een klein iets noemen. Klein en lekker is natuurlijk ook een borreltje. Ik geef er nog eentje op het nieuwe jaar!

===============================================

Dirk: Je zag oudejaarsavond dat het best goed gaat met ons landje. Ik heb nog nooit zo’n mooi vuurwerk in ons dorp gezien als dit jaar
Wiel: Klopt Dirk. Het helse knallen maakt steeds meer plaats voor werkelijk schitterend vuurwerk. En er zijn – voor zover ik weet – die nacht ook nog eens geen vervelende dingen gebeurd in ons dorp. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
Giel: En mooi dat om 12.00 uur de kerkklokken begonnen te luiden. Samen met de constante lichtwisseling in de toren was dat een mooie aanvulling op het vuurwerk. Het leek wel of kapelaan Roger stiekem de regie had genomen in deze nacht. Hij zal er zelf ongetwijfeld ook van genoten hebben.
Dirk: Het was Méél op zijn best kunnen we wel zeggen. Dat laatste mag ook wel weer gezegd worden van de kwaliteit van de oliebollen van Willibrordus. En die verkoopwagen van ‘Oppe Koffie’ deed het natuurlijk ook prima.
Giel: Ik hoorde al iemand opperen dat het best leuk zou zijn, als dat volgend jaar zou worden uitgebreid met een overkapping en wat ‘hangtafels’ waar dan koffie, en glas ‘glühwein’ en een peelneut geschonken zou worden.
Wiel: Ja, ja… En dan natuurlijk nog wat lekkere stimmungsmuziek van de ‘Zweidörfer’ of de ‘Heimatkapelle’. Maar, eerlijk is eerlijk Giel: het zou nog helemaal niet zo gek zijn!

Aan de tapkast

Klant: Gossimijne! Gisteren hoorde ik iets vertellen, daar weet jij ongetwijfeld meer van Leon.
Leon: Moet jij eens goed luisteren, mènneke. Vanaf 1 januari wordt in deze zaak niet meer gevloekt. En dat geldt ook voor hier aan de tapkast. En als het je niet bevalt, ga je maar naar ‘de burgemister’. Heb je dat goed begrepen?!