‘De kerk, in het midden gelaten’

Midden in Week 22- 2022    “ Pinksteren “ …

De meest actuele, rubriek

Het is pas een verrassing, als Franciscus niet verrast.

Menig waarnemer verwachtte afgelopen weekend de aankondiging van enkele belangrijke benoemingen binnen de Romeinse Curie. Want: een pauselijke Beleidsbrief, met Franciscus’ hervorming van deze curie, wordt komende Pinksterzondag 5 juni van kracht.

Maar nee, Franciscus kondigde nog geen nieuwe curie-prelaten aan. Wel, diepte hij plotseling een lijstje met 21 namen op, die op 27 augustus tot kardinaal gecreëerd worden.

Zelfs die timing van de augustus-maand, is typisch Franciscus: het is in de zomermaanden snikheet in Rome. En tijdens vorige pausschappen leeft de hele Romeinse curie dan ad aquas : dwz. in frissere oorden aan zee, of aan een bergmeertje. Ook de paus zelf. Maar sinds 2013, wordt er gewoon doorgewerkt in de zomer.

De ‘spectaculairste’ benoeming is wellicht, de nauwelijks 48 jarige prefect van Mongolië. Op deze ‘missiepost’ die pas 30 jaar geleden is begonnen, wonen op dit moment slechts 1000 gelovigen. Die, op het hoogste niveau nu vertegenwoordigd worden. Franciscus wil vanaf het begin, dat het bestuursorgaan een afspiegeling van de hele wereldkerk is.

Terwijl het grootste aartsbisdom in Italië zelf, Milaan, met 1000 parochies en 5 miljoen geregistreerde gelovigen, al 5 jaar lang wacht op de benoeming van een nieuwe kardinaal.

Na 27 augustus, zullen er 229 kardinalen benoemd zijn. 131 van hen, zijn dan jonger dan 80 jaar en mogen dus aan een eventuele volgende pausverkiezingen deelnemen.