‘Nao de Hòmmis’

Nao de Hòmmis van 4 februari

Jo: Dacht ik dat de buit voor de restauratie van onze kerk al binnen was, maar dat kan nog vies gaan tegenvallen.
Ger: Hoezo; is er iemand met de subsidiepot van de provincie of de gemeente er vandoor?
Jo: Er vandoor niet als ik het allemaal goed begrijp. Maar er zijn in de gemeenteraad wel lieden die blijkbaar de stop op de pot willen houden.
Wim: En in ‘Hallo’ las ik dat de tegenstand ook nog uit onverwachte hoek komt. Het Meijels raadslid Teun Heldens is op Twitter flink van leer getrokken tegen het voorstel van het College. Van die Teun mag iedereen geloven wat hij wil, als ie het ook maar zelf betaalt.
Ger: Tot op zekere hoogte kan ik die Teun wel begrijpen. Als het geld bestemd zou zijn voor een nieuw altaar, nieuwe kazuifels of weet ik veel dan zou ik het zelfs helemaal met hem eens  kunnen zijn. Het gaat echter om het behoud van toch wel het meest markante gebouw in ons dorp en dat zou iedere rechtgeaarde Meijelnaar toch wat waard moeten zijn, zou ik denken.
Jo: Precies. Ik moet er niet aan denken dan mijn kleinkinderen gaan meemaken dat er midden in ons dorp een ruïne  of een gapend gat ligt.
Wim: Laat ons eerst maar eens rustig afwachten. Ik kan me niet voorstellen dat de raad deze kans dat de provincie stevig bijdraagt aan het behoud van onze monumentale kerk van Meijel, zomaar laat schieten.

=============================================

Jan: Jongens, we moeten het er wel even over hebben wat we volgende week zondag – Vastelaoveszondag – doen.
Lei: Ons Mien heeft me al met een opdracht weggestuurd. Zondagmorgen niet naar het café en ’s middags met zijn allen naar de optocht en na afloop samen met de vrouwen nog een borrel drinken.. Mien heeft zich vorig jaar wel zo prima geamuseerd, die wil niet anders meer.
Wiel: En ons Jet wilde op zaterdag ook graag hetzelfde programma aanhouden als vorig jaar. Eerst de Vastelaovesmis en dan samen naar de Sleuteloverdracht.
Lins: Ik durf blind mee te gaan. Met die boodschap op zak, kan ik straks zelfs best een half uurtje later thuis komen.
Lei: Dat laatste zou ik toch maar niet uitproberen, kameraad. Je weet maar nooit of er dan toch niet nog een haar in de soep komt…
Jan: Ik ben eigenlijk nog het meest benieuwd naar die Vastelaovesmis. Die klonk vorig jaar weer als een klokje. Daar maken de keplaon en de Kieveloeët elk jaar toch wel écht werk van.

=============================================

Thei: Wel mooi deze week dat stuk over Anneke van Lier in de krant: prinses Beatrix op dezelfde dag jarig als de Meijelse Anneke.
Cor: En als Anneke een keer dringend geld nodig heeft kan ze nog altijd die Beatrix-polis  gaan innen. Kregen haar vader en moeder bij de geboorte van Anneke van Koningin Juliana.
Thei: Anneke was er ook bij toen Beatrix in 980 tot koningin werd gekroond. Aanzitten aan het staatsbanket was er helaas niet bij. Het werd een ‘staand broodje’ zoals Anneke zei, in de Beurs van Berlage.
Giel: En ondanks alle nuchterheid van Anneke spreekt uit het artikel toch wel duidelijk dat Anneke Beatrix graag mag. Ik hoop voor beiden dat dit nog vele jaren zo blijft.
Cor: Maar nu we het toch over de prinses hebben, nog even iets heel anders. Ik maak me toch wel enige zorg, of onze Carnavalsprins zonder kleerscheuren Aswoensdag haalt.
Thei: Denk je dat kwajongens ergens prikkeldraad gespannen hebben of zo?
Cor: Nee man, ik bedoel dat niet letterlijk. Eerst lees ik dat de prins van Tegelen, op de dag van zijn uitroeping in het ziekenhuis beland voor een blindedarmoperatie en een paar dagen dat de stadsprins van Roermond van de podiumtrap gevallen is en thuis zit met klaplong.
Giel: Zoiets, gebeurt elk jaar wel eens ergens. Daar zou ik helemaal niet aan denken als ik Marcel was. Er gewoon een geweldig feest van maken en niks anders.