‘Nao de Hòmmis’

Nao de Hòmmis van 18 februari

Jo: Zo, het normale leven is weer een beetje teruggekeerd in ons dorp. Maandag de kinderen weer naar school en dan is aan niks meer te merken dat de boel enkele dagen op zijn kop heeft gestaan.
Wim: Aan niks is wel erg veel gezegd. Er is door de jeugd met Vastelaovend aardig gewerkt om zoveel mogelijk kiezel van onder de bomen op het kerkplein over dat plein te verspreiden. Daar zal ‘ons An’ nog een aardige klus aan hebben.
Lei: Nee Wim. ‘Ons An’ heeft de boel al geklaard; die heeft al voor hetere vuren gestaan.Denk alleen al aan het ruimen van al die bladeren in de herfst.
Jo: Maar die bladeren vegen zich heel wat beter bij elkaar als al die steentjes. Maar wat je zegt; An krijgt het voor elkaar.
Lins: Maar als de weervoorspellingen uit gaan komen zou er nog wel eens een klusje bij kunnen komen. Er schijnt stevig winters weer op komst te zijn en dan moet An er weer voor zorgen dat we zonder valpartijen in de kerk kunnen geraken.

=============================================

Wiel: Het is na de Vastelaovesmis weer even wennen aan het normale ritme van een Viering in de kerk.
Jan: Zo’n Vastelaovesmis blijft iets aparts omdat het maar een keer per jaar voorkomt. Het is iets waar je naar uitkijkt en dat maakt het bijzonder. Zeker met al die prinsen en hun gevolg en veel feestelijk uitgedoste kerkgangers.
Ger: Het was in ieder geval weer duidelijk te merken dat er veel voorbereiding aan besteed was.
Bert: Op het einde van de Mis kreeg ik zelfs de indruk dat de keplaon de kerkrenovatie al aan het voorbereiden was. Die bouwhelm stond hem als de beste. Het sloeg dan wel op de woorden van Rudy Gommans dat keplaon de uitvoerder van de Vastelaovesmis is, maar misschien gaan zijn ambities veel verder. Door de week op de steiger en ’s zondags achter het altaar.
Wiel: Wiertz heeft een jaar of zo geleden toch al eens gezegd dat priesters er in de toekomst niet aan ontkomen een bijbaantje te nemen. En de bouw schreeuwt om werklui.
Ger: Ik zie het naamkaartje al voor me: Roger Maenen, uitvoerder bij het bisdom en bij Bouwbedrijf …
Misschien kan ie iets regelen met de prins. Die is uitvoerder bij Mertens in Weert. Door de week wordt de keplaon assistent van Marcel en in het weekend Marcel assistent van Roger. Zouden twee mooie duo-banen zijn.

=============================================

Cor: Voor de schutterij breekt weer een goede tijd aan. De politieke partijen gaan ons weer overstelpen met hun propagandamateriaal. We zijn echte ‘oenen’ als we niet op Jan, Piet of Marietje stemmen. Ze schreeuwen om onze aandacht.
Dirk: Om na 21 maart als de posities verdeeld zijn, het weer oorverdovend stil te laten worden.
Jan: In een discussieprogramma op TV hoorde ik van een club die vier jaar geleden met maar één punt op hun programma meedeed in een Brabantse gemeente. “Wij luisteren naar u, en zoeken u daarvoor op”. Goed voor maar liefst vijf zetels. En peilingen leerden dat het dit jaar nog stevig zou stijgen. De partij is wekelijks in buurten en bij verenigingen te vinden en houdt dat al vier jaar consequent vol.
Dirk: Daar zouden andere clubs toch van moeten leren. Dat is wat anders als elkaar proberen af te troeven met een hoop bla-bla.
Cor: En toch denk ik dat het van belang blijft dat we ook voor de lokale politiek naar de stembus gaan. Al denk ik ook wel vaker”Nu is het genoeg geweest. Geen mij portie maar aan Fikkie  of een van zijn soortgenoten”!