‘Nao de Hòmmis’

Nao de Hòmmis van zondag 1 april

Jo: Wat een drukte afgelopen zondag in de dorpskern. Het leek wel of heel Meijel op de been was.
Thei: Het evenement had de naam “Proef het voorjaar” en daar werkte het stralende weer aardig aan mee, mag je zeggen. En er was bovendien voor jong en oud van alles te beleven in de Dorpstraat.
Bert: En de terrassen overvol. Ons Bertha en ik hoorden in ieder geval bij de gelukkigen die nog een plaatsje wisten te bemachtigen. Het was echt genieten en iedereen heeft op zo’n mooie lentedag ook nog eens goeie zin. Zo mogen er voor mij nog wel een aantal weekenden volgen.
Giel: Wij hebben zondag onze eerste fietstocht gemaakt en we waren niet de enigen die onderweg waren. Vooral in de zon was het heerlijk en dat gold ook voor het terrasje dat we pikten.

=============================================

Jan: Was toch wel een aardige bijeenkomst dinsdagavond in de kerk. ‘Er werd volop gepraat over ‘Meijel, Positief Gezond’. Veel mensen in de categorie 30 tot 50 jaar had ik de indruk.
Ger: Volk dus dat keplaon in het weekend niet zo vaak in de kerk heeft zitten. Maar waar ging het nou over? Gezonder leven; meer bewegen en wat vaker geen vlees op tafel?
Wim: Volgens mijn zoon die er ook was ging het toch vooral om andere zaken. Goed in ’t vel zitten; je lekker voelen in ons dorp en mee kunnen doen.
Cor: Dus ook wel samen zorgen dat we er met zijn allen wat van maken in ons dorp. Samen de regie in handen nemen. Dat is trouwens ook belangrijk in ons eigen leven en zeker als je net als wij een dag ouder wordt.
Jan: Zeker, al is gewoon gezond leven natuurlijk ook wel een goede zaak. Dat onderzoek laatst, wees bijvoorbeeld uit dat in Méél het minst gerookt wordt van heel Peel en Maas.
Ger: Maar in de volgende zin stond wel dat we koploper zijn, als het gaat om alcohol innemen.
Wim: Maar zeg nou zelf Ger. Daar zijn we in dit Peeldorp eigenlijk nooit vies van geweest. En met mate kan het best bijdragen aan het Peelgeluk. Aan het mijne in ieder geval wel.

=============================================

Lei: Hebben jullie op de parochieweblog de film over de kruisweg in onze kerk gezien? Echt de moeite waard en dat nog wel in de Goede Week. Goede timing!
Wiel: Goede timing? Is er volgend jaar op Goede Vrijdag helemaal niemand meer in de kerk. Zit iedereen thuis dat filmpje af te kijken.
Lins: Of op Witte Donderdag met drie miljoen anderen voor de TV naar de Passion liggen te kijken. Dat heeft voor mij meer met spektakel en show te maken als met geloof.
Lei: Dat ben ik wel met je eens Lins. Die Passion en kerkbezoek hebben weinig of niets met elkaar gemeen.
Ton: Ik denk dat geloof en kerk voor veel mensen zelfs weinig meer met elkaar te maken hebben. Als ik mijn kinderen en hun vrienden hoor, dan bespeur ik niet dat ze niks meer geloven. Waar ze niks meer mee op hebben dat zijn al die regeltjes die er door allerlei kerkelijke autoriteiten in de loop van de tijd, als een web omheen gesponnen zijn. “En bovendien”, zeggen ze dan, “moet je eens kijken, naar het gedrag van een heleboel van die hoogwaardigheidsbekleders”. Voor Paus Franciscus willen ze gelukkig nog wel een uitzondering maken.
Lei: Ja Ton, Truus en ik zeggen ook wel eens tegen elkaar “Wie heeft zich van wie afgekeerd? De mensen van ‘de kerk’ of de ‘kerk’ van de mensen. Maar dat laat onverlet dat ik vind dat Floris Hölscher en Peter Geuskens prima werk hebben geleverd met die film.
Ton: Ben ik met je eens Lei. Ik heb ‘m intussen al tweemaal afgespeeld. Ook de informatie over de maker de kunstenaar Frans Timmermans was zeker interessant. Wat mij betreft mogen Floris en Peter nog meer van dit soort producten op de markt brengen.
Wiel: Daar kan Floris dan morgen bij hem voor de deur dan al een begin mee maken. Na de Mis van 10.00 uur gaat op het grasveld in de Bongerd weer een hele horde kinderen op zoek naar de verstopte paaseieren. En dan maar hopen op een voorjaarszonnetje!
Lei: En op Floris met de camera in de aanslag!