Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 15 juli

Ger: Het kindervakantiewerk heeft alweer een vliegende start gemaakt. De school was amper dicht, zag ik begin van de week, al liefst twee ‘busladingen’ kinderen tegen de avond terugkeren in ons dorp. Ze hadden volop lol met elkaar, maar je kon ook aan ze zien dat ze blij waren pap of mam weer te zien.
Jan: En veel van die kinderen zijn vervolgens weer vier dagen met pap, mam of opa en oma op de fiets gestapt om mee te dien aan de Wieler4daagse. Een druk weekje aan het begin van de grote vakantie.
Piet: D’n Binger is met die dagen zo’n beetje het zenuwcentrum van het hele fietsgebeuren. Bij de organisatie van het evenement zit intussen wel zoveel kennis en ervaring bij elkaar dat er eigenlijk niets meer mis kan gaan. Ook de sluis voor vertrek en aankomst zag er dit jaar weer prima verzorgd uit . De nodige vrijwilligers zorgen bij d’n Binger, maar ook onderweg, er voor dat ook verkeerstechnisch alles vlekkeloos verloopt. Maar voor alle medewerkers geldt, dat je – ondanks al je ervaring – steeds alert moet blijven.
Ger: Bertha en ik reden elke dag de 60 km. En bij thuiskomst met een koel pilsje in de hand een uurtje naar de Tour kijken. Voor mij telkens een van de mooiste weken van het jaar!
Wim: Ger noteer dan als echte wielerliefhebber ook woensdag 25 juli in de agenda. De Tour de Limbourg van L 1 doet die avond Meijel aan; de L1 tafel staat dan opgesteld bij de fontein op het Raadhuisplein. In het panel van presentator o.a. oud profrenner Ger Jacobs.
Jan: Maar daar zouden ze op 25 juli zo ook een mooi Mééls panel neer kunnen zetten. Ik denk aan de oud-renners Jan Nijssen en Geer Philips. Die twee kunnen qua ervaring en kunde zeker wedijveren met die ‘mafkees’ van een Jacobs, al moet ik met die man wel vaak lachen.
Piet: En dan moet je tussen Jan en Geer natuurlijk wel ’ Meijels trots’ Sabrina Stultiens zetten. Gegarandeerd dat L1 dan alles op alles zet om volgend jaar weer in Meijel te mogen neerstrijken. Meijel ontwikkelt zich in de zomermaanden steeds meer als ‘the place to be’.

===============================================

Thei: Het lijkt wel of onder elke lindeboom een geel tapijt ligt uitgespreid.. Ongelooflijk wat een hoeveelheid bloesem daar vanaf komt dit jaar.
Niek: En wat een plakzooi zeg. Het blijft allemaal aan je schoenen plakken. Ons Mien heeft me al gemaand extra goed de voeten te vegen. En weer andere bomen zijn vanwege de droogte al flink blad aan het verliezen.
Wiel: Blad? Er zijn zelfs bomen die hele delen van de bast verliezen. Hier bij de kerk staan er enkel en ook bij ’t Raodhusj.
Thei: Bij de kerk is er deze week bijna een ongeluk mee gebeurd, hoorde ik van ‘ons An’. Bij een vrouw met flink wat op de kast, valt zo’n groot stuk schors precies… juist ja, boven op die kast van die vrouw. Gevolg: een gil van jewelste! Toen An dat tegen een andere passant vertelde, zegt deze langs z’n neus weg: dan is die vrouw nu geschorst…
Jo: Maar nou nog even iets heel anders Thei. Wat is dat toch met die bramenstruiken in de voortuin van de pastorie? Heeft de kerkhofploeg die daar soms geplant?
Thei: Dat vroeg me laatst ook al iemand. Natuurlijk niet, zover wij weten zijn die daar spontaan opgekomen. Of het zou moeten zijn dat dokter Habets of de Lauw er een geheim medicijn aan het ontwikkelen zijn. Maar dan hebben ze pech. We hebben deze week alles zoveel mogelijk zover mogelijk weggesnoeid, maar eerst wel een kom rijpe bramen geplukt. Die hebben we samen lekker opgesnoept. Sjef zei nog “als Habets er medicijnen van kan maken, zijn ze ook goed voor ons. Wie weet sparen we daarmee een doktersbezoek uit.”

===============================================

Lins: Vroeger ging het in de raadsvergadering vaker over losliggende stoeptegels. Nu over stoepen die vol staan met obstakels, zodat dit met name voor gehandicapten problemen oplevert.
Bert: Je doelt op die vragen van ‘wakkere Teun’ over al die obstakels bij winkels in de Dorpstraat. Ook fietsen versperren daar vaak de doorgang. Een beetje meer rekening houden met elkaar zou echt niet gek zijn.
Jo: Op drukke momenten als op zaterdag zie je daar ook steeds meer auto’s half op de stoep en half op de rijbaan staan. Die vormen niet alleen een blokkade voor voetgangers maar beletten ook nog eens een keer een vlotte doorgang van het autoverkeer.
Bert: Mensen gaan er nog steeds vanuit dat ze de auto voor de winkel kwijt moeten kunnen. Lukt dat niet, dan maar op de stoep.

===============================================

Cor: Het Mannenkoor ging laatst in hun mooie nieuwe outfit op de foto bij de fontein. Was blijkbaar niet zo makkelijk om er iets moois van te maken, want ze waren er een hele poos mee bezig.
Jan: Kan ook aan de fotograaf liggen. Misschien was JelleKkusters wel de man achter de camera. Die is onlangs weer bij de Burgeméster op de klep gevallen.
Jeu: Wat bazel je nou man. Wie is Jelle Custers en op welke klep is ie gevallen?
Jan: Hé, hé, heb ik weer wat uit te leggen. De trouwkamer van het gemeentehuis noemden we vroeger – vanwege de vorm – toch allemaal de duiventil. En die Jelle Custers heeft als gastheer bij de Burgeméster gewerkt en is daar nu – na enkele maanden in de horeca op de golfbaan in Veldhoven te hebben gewerkt – weer teruggekeerd op de oude werkplek. Is daar dus weer op de klep gevallen!
Piet: Toch wel een mooie vondst Jan. Daar zul je toch wel een tijdje zwaar over hebben moeten denken.
Jan: Viel mee. De ene mens wordt nu eenmaal geboren met een groot verstand en de ander met het doen met een handjevol..
Cor: Als die kop van jou helemaal met verstand gevuld is, moet je met afstand de slimste mens van Meijel zijn.
Jeu: Wat een doordenkertjes allemaal hier vanmorgen Ik begrijp er in ieder geval uit dat zowel het Mannenkoor als die Jelle bij de fontein weer een nieuw stukje