Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 28 oktober

Wiel: Wat weer een mooi optreden van ‘de Grúún’ afgelopen zondag in de kerk. Als die naar binnen marcheren dan kom er ook écht wat binnen.
Piet: Er kómt niet alleen wat binnen. Er stáát ook wat binnen. Als je toch ziet hoe kapelaan Roger zo’n schutterij in het middelpunt van de Dienst weet te plaatsen. Dat is echt klasse. Met natuurlijk extra aandacht voor de overleden leden van de club, in het bijzonder de net overleden Giel Daems; jarenlang een van de grote steunpilaren van de Grúún.
Ger: Alleen jammer dat als je dan rondkijkt in de kerk er toch maar vrij weinig mensen aanwezig zijn. Ik zeg maar zo: “Ze weten niet wat ze missen”.
Wiel: Ook weer niet zo verwonderlijk als ik lees dat in ons land nog maar een op de zes gelovigen met enig regelmaat in de kerk komt. En Méél vormt daarop zo te zien helaas geen uitzondering.
Lei: Hebben jullie trouwens gelezen dat bij het aansluitende c die jonge knul – Paul Verhaegh – met de hoogste eer is gaan strijken.
Piet: Is dat een zoon of misschien wel kleinzoon van Thijs Verhaegh, die vroeger op de Berg, vlak bij het schutterslokaal woonde?
Lei: Nee, nee. Het is een zoon van Tiny Rademakers, een dochter van Fetty.
Piet: Ah zo, dan ben ik ook weer bij de tijd.

===============================================

Jan: Zo, het is onderhand weer een jas kouder. Ons Bertha heeft de handschoenen weer tevoorschijn gehaald en dadelijk zal de wintermuts wel volgen.
Cor: Tja, gewone temperaturen voor de tijd van het jaar, vallen na zo’n zomer als we nu gehad hebben, natuurlijk tegen.
Toon: Zo is het maar net Cor. Volgend weekend is het alweer Allerheiligen en ik weet uit ervaring dat het dan op het kerkhof vaak vies koud kan zijn.
Jan: Dan moet je zaterdagavond gaan. De kerkhofploeg laat dan de vlammen weer flink uit de vuurkorven slaan. Als dat nog niet voldoende is, staat in ‘het hok’ van de kerkhofploeg ook nog de koffie voor je klaar.
Thei: Dat is een prima verandering die enkele jaren geleden is ingevoerd. Mensen plaatsen op die avond op spontaan lichtjes op de graven van hun overledenen en er is alle ruimte voor een praatje met elkaar. Als je eerder bloemen bij het graf gaat plaatsen ben je ook al op de donderdag en de vrijdag in het hok van de kerkhofploeg welkom voor een tas koffie.

===============================================

Jo: De slogan ‘Meijel bruist’ werd afgelopen weekend weer eens waargemaakt. Vanaf een uur of negen was het op de pleinen rond de kerk al een drukte van belang.
Lins: Ik wist ook niet wat loos was. Veel fietsers van de Vélo op de been; de Grúún trokken met hun koning richting de kerk, de Toneelvereniging met legerjeeps deed de bevrijding herleven en de Heimattkapelle verzamelde zich met de Méélse Maestro’s hier bij het Oranje Hotel.
Niek: Er kon geen auto meer op of van de parkeerplaats daar. Alles tjokvol! Allemaal bezig met hun hobby en de voorbereiding van nieuwe activiteiten.
Jo: En Omroep P & M liet zich de kans niet ontnemen om opnames te maken. Echt, Méél op z’n best! Niet alleen middelpunt van de Peel, maar ook van Peel en Maas.

‘Uitsmijters’
Soms vangen we in ’t café – als regel aan de tapkast – ook losse opmerkingen op, die verder weinig of niets te maken hebben met hetgeen, waarover ze op dat moment aan de tafels aan het klasjeneren zijn. Van de andere kant zijn ze vaker best de moeite waard om ze aan jullie door te vertellen. Zo af en toe zullen we daar ‘Nao de Hòmmis’ mee afsluiten, te beginnen vandaag.

Piet: Halloween is op komst en nou beweren een paar mèn van de kerkhofploeg dat het spookt rond de kerk en het kerkhof. Jo beweert zelfs dat hij het spook laatst – verkleed als een heks – op een bezemsteel heeft zien rondfladderen. ‘Ons An’ vindt het maar kletsverhalen….

Wim: Bij de herinrichting van de Jan Truijenstraat krijgen de trottoirs daar, dezelfde oplopende randen als in de Dorpstraat. Het Dorpsoverleg wil de fietsongelukken een beetje gaan spreiden over het dorp….

Karel: De Kieveloeët weet zich geen raad, hoe ze het Kievelmènneke voor de 11e van de 11e schoon moeten krijgen. Dat schijnt een ‘pènswerk’ te zijn. Ze overwegen om in te gaan op het aanbod van een plasticfabrikant om het Mènneke – buiten de Vastelaovesdaag – een plastic jèske aan te trekken. De fabrikant levert er enkele tientallen in een keer. Elke keer als het beeld weer besmeurd is krijgt het mènneke r een nieuw jèske aan. Wordt maar weer eens duidelijk dat de slimste mensen van ons dorp echt bij de Kieveloeët zitten. De jèskes worden betaald uit de opbrengst van de appelactie van gisteren….

Willem: Keplaon dacht afgelopen woensdag dat ze bij het Oranje Hotel opnieuw de kermis gingen opbouwen. Voor zijn ogen werd een hoge, grote, uitklapbare oplegger uitgerold met alles erop en eraan! Bleek het er om te gaan, de kinderen van de basisschool te interesseren voor een beroep in de techniek. Tjonge, dacht keplaon, dat kan toch ook veel praktischer en goedkoper. Elke woensdagmorgen gaat een leerkracht met zijn groep naar het kerkhof voor een praktijk stage: snoeien, spitten, grasmaaien, klinkers leggen, noem maar op. Allemaal zaken waar de kinderen later thuis wat aan hebben ook hun beroep van kunnen maken….