Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 18 november

Jan: Sinterklaas maakt van zijn intocht komende zondag in Meijel een complete dagtocht!
Ger: De goeie man realiseert zich natuurlijk donders goed dat hij niet voor niks patroon van de parochie en ons dorp is. Adel verplicht, zeg ik maar.
Jan: Hij start zijn dag vanaf de Vangrail en ontvangt om 11.00 uur de Méélse kinderen in zijn Sint Nicolaaskerk. Daarna bezoekt hij diverse evenementen in het dorp en sluit om half vier af met een grote kinderdisco hier in het Oranje Hotel.
Mart: Dat kan daar best een gezellige boel worden. De kinderen op de vloer en pap en mam aan de tapkast!
Ger: Alle reden om zondag niet te blijven hangen. We zouden zo onder het voetvolk kunnen komen.

===============================================

Wim: Hebben jullie al gehoord van het plan om wegwijzers te plaatsen, waar de Lourdesgrot te vinden is. Het wordt van ‘onderop’ opgebouwd. Eerst bordjes op het kerkhof zelf. Dan iets grotere borden rond de kerk en vervolgens officiële ANWB-borden bij de ingang van het dorp .
Jo: Slimme aanpak als je het mij vraagt. Je laat die bewegwijzering meegroeien met de bekendheid die de grot krijgt.
Piet: Dan is toch wel enige snelheid gevraagd. Over die Lourdesgrot in Méél wordt al ver over de dorpsgrenzen gesproken. Ik heb al gehoord dat bisschop Harry direct na zijn installatie op 8 december een bezoek aan de Méélse grot brengt.
Wim: Als dat zo vlot gaat kunnen ze de borden voor langs de autobaan ook al bestellen die naar de grot verwijzen.
Cor: Sluitstuk zal dan wel een verwijzing op het Sint Pietersplein in Rome worden. Een mooi geel/wit bord met daarop de richting aangegeven naar de Grotta di Lourdes – Medelo 1.833 km
Jo: En als de Kieveloeët haar relaties in de Curie aanspreekt wordt het bord misschien ook nog mooi afgebiesd met een rood/geel/groen randje.

===============================================

Jan: Als er geen kink meer in de kabel komt, gaat een Méëls dörske een plek krijgen achter de collegetafel in Peel en Maas: Agnet Mestrom.
Wiel: Het kan zo maar gebeuren. Na de herindeling helemaal van het politieke toneel verdwenen en nu door de zijdeur direct in de spotlights staan.
Lins: Ik denk dat Agnet in dat College – zodra ze ingewerkt is – best een rol kan spelen. Daar is ze handig genoeg voor en ze laat niet met zich sollen. Ik ben trouwens benieuwd welke portefeuille ze gaat krijgen.
Jan: En ik ben benieuwd of ze net als Raf Janssen ook een rol gaat spelen bij de sleuteloverdracht op Vastelaoveszaterdag.
Niek: Dat is ze dan wel aan haar stand verplicht denk ik. Anders komt ze al gelijk in de minpunten in eigen dorp.
Wiel: Het voorzitterschap van de harmonie zou wel eens een écht probleem kunnen gaan worden. Als ze terug moet treden komt dat daar wel bijzonder slecht uit. Een voorzitterswisseling net als ze zich gaan opmaken voor het 100-jarig bestaan.

===============================================

Piet: Het is toch niet te geloven hoe voor- en tegenstanders van Zwarte Piet elk jaar het Sinterklaasfeest van de kinderen weten te verstieren.
Lei: Snap ik ook niet. Laat de kinderen genieten van hun feestje en zaken als discriminatie maar uitvechten rond zaken die er in de grote-mensen-wereld écht toe doen.
Piet: Ik zou wel eens willen weten wat al die veiligheidsmaatregelen bij de landelijke intocht bij de Zaanse Schans gisteren gekost hebben. Daar had Sinterklaas aardig wat cadeautjes voor arme kinderen voor kunnen kopen!
Ton: Jongens het is, zoals het is en daar veranderen wij hier in het café geen zier aan. Ik heb trouwens wel genoten van die column van Gerard Kessels deze week in de krant. Die dreef de zaak – op een ludieke manier – aardig op de spits. Daar hou ik wel van. Hij bracht ook nog de hedendaagse gevaren op de daken met al die spekgladde zonnepanelen ter sprake.
Lei: Zo beland je als zwarte piet vanzelf als een rode piet op de eerste hulp…

Aan de tapkast

Jan: Die mèn van de Kerkhofploeg zijn toch wel een bevoorrecht volkje. Die hebben in dat ‘HOK’ van hun niet alleen een áánrecht, maar ook nog een ANrecht. Ze hebben me verteld dat er bij zijn, die met de ANrecht nog blijer zijn als met het aanrecht

Wiel: Heb je het ook al gehoor Wim? Onze Méélse Koen Verstappen is doorgedrongen tot de finale van de Limburgse Buuttekampioenschappen. De krant bombardeert hem al als favoriet en trakteert ons gelijk op een van zijn vondsten. “Oudere ‘manskerels’ die vergeetachtig worden zeggen vaker ‘Het wil me niet te binnen schieten’ en vrouwen zeggen in zo’n geval ‘Ik kan er niet opkomen’.
Kastelein: Ha,ha. Is het met jou ook al zover. De grap gaat precies andersom. Ha, ha. Maar ik hoop wel dat er een heleboel Méélse zijn die een kaartje voor die finale op 11 januari weten te bemachtigen. De verkoop van de kaartjes is op 9 december. Hoe dat precies gaat lopen zal nog wel in ’t Krèntje komen te staan.