Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 2 december

Wim: Andrea, de dochter van Bèr Didderiëns mocht dit jaar een eigen Ceciliafeestje bouwen.
Cor: Wat bazel je nou weer Wim. Is het gisteravond weer eens erg laat geworden.
Wim:  Niks laat, maar ik probeer wel een beetje op de hoogte te blijven wat in ons dorp gebeurd. Andrea is na de mooie Ceciliaviering van de Harmonie in onze kerk door haar club stevig in de bloemetjes gezet, vanwege haar 50 jarig lidmaatschap van de club
Jo: Voor de goeie orde, niet alleen Andrea, maar ook Gerard Berns.
Thei: Voor de goede orde. Sinds die Andrea getrouwd is met haar Toon, is het wel mevrouw van Beuningen, Jo.
Wim: Dat zou waar zijn, als die Toon en Andrea getrouwd zouden zijn, maar dat is volgens mij niet het geval. Ik zal proberen dat te achterhalen en dan kom ik daar zondag nog wel even op terug.
Cor: Wat ik wel zeker weet is dat Andrea, opa moest zeggen tegen Piet Crommentuin die vroeger zijn aannemersbedrijf had op de Jan Truyenstraat.
Thei: En wat ik zeker weet is dat opa Piet vele jaren in het bestuur van de harmonie heeft gezeten en vader Bèr vele jaren vaandeldrager bij de harmonie was.
Jo: Andrea is dus niet ver van de familieboom gevallen, mogen we wel zeggen.

===============================================

Jan: May, de vrouw van Leon van Pietje van de Veldwachter, draait de deur van de verfwinkel in de Kerstraat op slot. Leon gaat nog wat door met hun schildersbedrijf, maar May gaat zich er langs ‘strijken’.
Henk: Na al die jaren in de winkel geef ik haar daarin groot gelijk. Zolang als ze maar niet gaat ‘streaken’.
Ger: Och ja, voor een uitbrander van de veldwachter hoeft ze in dat geval niet mee bang te zijn.
Lei: Dat weet je maar nooit. Wat nu niet is, zou later altijd nog kunnen komen. Maar feit is dat het schildersbedrijf en de winkel van May en Leon wel altijd een begrip is geweest in ons dorp.
Henk: Wie ook aardig zijn best doet om een begrip te worden – maar dan tot ver buiten ons dorp – is dat Teuntje Heldens. Nu raadslid en volgend jaar een zeer goeie kans dat hij lid van Provinciale Staten wordt.
Jan: Maar dat is nog niet alles Henk. Ik zag hem vorige week zaterdag prominent in beeld op de televisie. Keuvelend met onze minister-president Rutte op het VVD-congres.
Lei: Was dat een congres? Ik dacht dat het een of andere braderie of carnavalstreffen was.
Jan: Nou niet flauw gaan doen Lei, omdat Teun lid is van een andere club als jij. En met Carnaval is Teun zeker weer van de partij bij de Méélse sleuteloverdracht.

===============================================

Bert: Hoewel het zondag best fris was bij de intocht van ‘Sinterklos’ in ons dorp, was er aardig wat volk op de been.
Wiel: Maar de begeleidende muziek lokt de mensen natuurlijk ook naar buiten. Beide schutterijen hadden daarin hun aandeel. De ‘blauw’, met hun drumband en ‘de gruun’ met percussiegroep ‘Prima Verde’.
Jan: Het valt mij in ons dorp altijd op dat mensen die eenmaal in de muziek zitten, daar hun verdere leven ook blijven hangen. In de ‘Hallo’ van deze week zag je daarvan weer een paar mooie voorbeelden. In dezelfde week gingen bij de Harmonie Andrea Didderiëns en Gerard Berns op de foto en bij het herenkoor van de parochie Geert van Enckevort, Jan Rooyakkers en Leo Slaats.
Bert: Ik zou wel eens willen hoeveel Missen en Uitvaardiensten die laatste drie, in die 50 jaar gezongen hebben.
Wiel: En elke vrijdagavond ook nog een repetitie. Als er een hemel is moeten die drie toch goede papieren hebben om daar terecht te komen, zou ik zeggen.
Jan: Ik hoop ze daar dan tegen te komen, hoor ik tenminste ook bij de gelukkigen.

===============================================

Dirk: In het Zorgcentrum is gisteren weer een nieuwe expositie van start gegaan. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik hoorde dat dit al de 80ste in successie is.
Wim: En ook ditmaal de moeite voor een bezoekje meer dan waard. Bertha en ik zijn al geweest. Bijzonder ditmaal is wel dat er zes schilders uit dezelfde schildersgroep exposeren. En natuurlijk is er voor de liefhebbers ook ditmaal weer keramiek te zien.
Jan: Ik heb me laten vertellen dat bij die zes schilders die exposeren, ook dorpsgenoot Mat Philipsen zit. Die Mat komt in zijn schilderijen vaak met heel verrassende ideeën voor de dag. In d’n Binger is trouwens ook werk van hem te zien.
Wim: En komende zaterdag is het in d’n Binger weer raak met ’t Sjééle Waazel Gala van de Kieveloeët. Er doen weer aardig wat cracks uit de Brabantse en Limburgse buuttewereld aan mee. Ons dorp is voor zoiets de ideale ontmoetingsplek voor Brabanders en Limburgers.
Dirk: Mooi voorbeeld daarvan is wel onze Méélse tonpraoter Koen Verstappen. Geboren op de Neerkant en al vele jaren wonend en werkend in Meijel. Hij neemt met evenveel gemak deel aan de Brabantse als de Limburgse kampioenschappen.
Wim: Ik heb wel nog écht nieuws uit die buuttewerld. Aan de Brabantse kampioenschappen doet dit jaar ene Frans Bevers uit Oirschot mee en wel als melkboer/SRV man. Niemand minder dan de oud vorst van de Kieveloeët – Peter Daniels – heeft Brabantse Frans van de broodnodige beroepsinformatie voorzien.
Dirk: Dat zou ook niemand beter kunnen als Peter. Heeft zelf jarenlang dat beroep uitgeoefend en ‘praote’ kan ie ook als de beste. Dat gaat met die Peter, ik bedoel Frans, wel goed komen!