‘Nao de Hòmmis’

Nao de Hòmmis van 8 mei

Bert: Het is elk jaar toch weer een heel bijzonder moment: de dodenherdenking bij het oorlogsmonument: de koren en de harmonie, de toespraak van de wethouder en de kinderen, die ieder op hun manier iets vertellen over oorlog en vrijheid.
Jan: Ben het wel met je eens Bert, al zou er aan de opzet wel eens wat gesleuteld mogen worden. Het is allemaal zo voorspelbaar. De kern is voor mij het stiltemoment om acht uur. Het programma er omheen zou best wat verrassender mogen zijn.
Jo: Voor mij zouden we op 4 mei niet alleen moeten stilstaan bij wat 70 jaar geleden is gebeurd, maar vooral ook bij de actualiteit. Al die miljoenen mensen die vluchten voor oorlog en geweld en maar heel moeilijk een veilige plek vinden.
Ger: Je hebt gelijk Jo, al heeft de wethouder wel een poging gedaan ook die actualiteit er bij te betrekken. Ik hoorde hem zeggen dat er in ’40-’45, 50 miljoen mensen op de vlucht waren en dat dit er op dit moment meer als 60 miljoen zijn.
Jan: Daaruit kun je in ieder geval afleiden dat we weinig of niks leren van het verleden. Altijd staat ergens in onze wereld de boel wel in brand.

Lei: Die zweer van de Floriade van enkele jaren geleden blijft maar na-etteren.
Ger: Dat krijg je als je zaken probeert te verdoezelen. Eerst blijven volhouden dat er ondanks alles sprake is van winst. Als het dan niet anders meer kan de eerste verliezen toegeven. Nu komt men al uit op een verliespost van maar liefst 33 miljoen. Met die zak duiten hadden heel wat noodzakelijker dingen kunnen gebeuren.
Sjef: En de vraag is natuurlijk of er niet nog meer lijken in de kast liggen.
Lei: Het is van de gekke dat er zo met gemeenschapsgeld gegokt wordt. Dat mogen al die gemeentebestuurders zich aanrekenen. Ze huren dure mensen in om zo’n zaak als de Floriade op poten te zetten en laten zich vervolgens door diezelfde lieden belazeren.
Sjef: Ik vindt die Mat Nellen van Peel en Maas een rare snuiter. Maar als hij het deze week heeft over de noodzaak van een soort parlementaire enquête naar die verdwenen Floriade miljoenen kan ik hem helemaal volgen.

Wim: Las ik in het Weekbericht dat ze in Panningen weer een Kruisprocessie gaan houden. Weliswaar ’s avonds en niet drie ochtenden als het ’s morgens vroeg nog flink koud kan zijn , maar toch.
Piet: Wat mij betreft allemaal nostalgie en dat geldt ook voor die Meijelse processie naar Ommel.
Wiel: Nou ga je me wel erg snel kameraad. De groep die de eerste maandag van mei naar Ommel gaat wordt steeds groter. Over een paar jaar kunnen ze bij Eijsbouts wel een tent aanbouwen als dat Meijels volk na de Mis bij hun koffie komt drinken.
Niek: Daar zouden die mèn van Nao de Hommis wel eens een jaarlijks terugkerende rubriek van kunnen maken. Zoiets als ‘Nao de processiemis’.
Wim: Dat zou dan beter ‘Rond de processiemis’ kunnen heten. Ook voor de Mis valt er al van alles te beleven. Zo hoorde ik dat kapelaan Roger dit jaar al om 7 uur de eerste wandelaars stond uit te zwaaien. Of eigenlijk stond uit te luiden. Wel niet met
met een klein belletje.
Piet: Iedereen moet mooi zelf weten wat hij doet, maar voor mij is het niet meer als folklore.
Wiel: Maar ook met folklore is toch niks mis. Ik ben wel met je eens dat het belangrijker is dat de kerk zich present stelt in de wereld van vandaag, maar daarmee hoef je zoiets als een eigentijdse bedevaart niet uit te sluiten. De kerk heeft het eigenlijk altijd wel van enig uiterlijk vertoon moeten hebben.

Wim: Nou jij het toch over uiterlijk vertoon hebt. Ik was vorige week bij dat schoolgala in Panningen. Wat een spektakel jongens. Lijkt wel een kleintje zomercarnaval. Mijn kleindochter was er ook bij. Mooi opgetut en samen met enkele vriendinnen in een grote open auto. En natuurlijk zwaaiend naar opa en oma die glommen van trots.
Niek: En vergeet onze Communiefeesten niet als je het hebt over uiterlijk vertoon. Er is trouwens wel een verschil met het uiterlijk vertoon van vroeger. Nu nemen de jongeren bij zo’n schoolgala of de ouders bij het Communiefeest zelf de regie in handen en wordt het niet meer van bovenaf opgelegd.
Wim: De kerk kan naar mijn idee alleen maar weer aansluiting vinden bij het volk als ze zich dienstbaar opstelt. Die nieuwe paus doet een aardige poging, maar hij heeft volgens mij nog altijd meer dwarsliggers als medestanders om zich heen.
Wiel: Maar de paus heeft vrijdag toch maar mooi de jaarlijkse Karlspreis, vernoemd naar Karel de Grote, uitgereikt gekregen. En de medaille werd hem in Vaticaanstad ook nog eens thuisgebracht. Alle anderen, waaronder onze koningin Beatrix een aantal jaren geleden, moeten het ‘ding’ altijd in Aken komen ophalen.
Piet: Het mooiste vond ik nog wel dat hij de ‘brengers van de prijs’ ook nog eens stevig de oren waste. Het huidige Europa en haar leiders verzaken op nagenoeg alle fronten, kregen Frau Merkel en consorten te horen.