Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 28 april

Jo: Er waren Paasmaandag weer bijzonder aardige dingen te zien tijdens de Kunstmanifestaties.
Cor: Als je je ogen de kost geeft is dat op elke mooie dag het geval.
Jo: Jij denkt weer wat anders als ik bedoel.
Cor: Alsof jij weet, waar ik aan denk. Bij ons is ons Mia meer van de kunst. Ik ben meer van de levende beelden…
Niek: Als je naar meer kijkt als wat er voorbij ‘huppelt’ dan heb jij natuurlijk ook met veel interesse naar die levende standbeelden van de COM gekeken en het optreden van de mannen van de Heimatkapelle.
Piet: Die Heimatkapelle heeft er volgens mij die middag al vroeg de brui aan gegeven. In plaats van spelen op het plein zag ik ze al vroeg op het terras aan de Linde… zitten. Al moet ik zeggen dat ’t ook wel vrij dorstig weer was.
Niek: Ik heb vooral versteld gestaan van die verzameling kruiswegstaties van Sjaak Verkoelen in de kerk. Hij heeft er door heel Europa meer als 200 gefotografeerd. Dat betekent zo om en nabij 3.000 afbeeldingen. Allemaal op hetzelfde posterformaat afgedrukt, in allemaal dezelfde lijsten.
Cor: Het lijkt me praktisch onmogelijk om die 3.000 afbeeldingen in één tentoonstelling onder te brengen. Het zou alleen maar kunnen in een gigantische bedrijfshal of zo. Het zou wel heel bijzonder zijn!
Jo: Als je wilt nagenieten van dat werk van Sjaak, kan dat in ieder geval ook mooi op zijn site: www.kruiswegen.nl

===============================================

Jan: Nou is al voor de tweede keer het straatnaambord in de Jan Thijssensteeg weggehaald. Toch wel een vreemde hobby als je het mij vraagt. Wat moet een mens daar nu mee?
Co: Vroeger zeiden ze bij zoiets vaak ‘onze Lieve Heer heeft maar rare kostgangers’. Ik heb wel een suggestie voor de politie. Google eens op de naam Jan Thijssen en je komt er in de buurt van Meijel diverse tegen. Misschien staat het bij een van die ‘Jannen’ langs het tuinpad!
Bert: In plaats van borden kapen kun je de komende dagen beter de bloemetjes van het Mannenkoor buitenzetten. Ik heb gehoord dat ze er gelijk een ledenwerfactie aan vast koppelen. Heel origineel trouwens, want als je lid wordt, krijg je bij aankoop van twee potten geraniums het strikje voor bij je zangerspak er gratis en voor niks bij.
Co: Een aardige manier om iemand te strikken. Dat verdient navolging. Ik zie die poelier die op de markt staat, voor de Kerstmis al met zijn ‘strikactie’. Als je een haas bij hem koopt, krijg je er een strik bij cadeau. Kun je je volgende haas zelf gaan vangen! Ha, ha.

===============================================

Wiel: Ik hoorde deze week dat de gemeente de straatstenen die beschadigd zijn bij het slijpen van de stoepranden in de Dorpstraat gaat vervangen.
Lins: Dat lijkt me dan een dure grap te gaan worden. Buiten de stenen zijn bijna al die banden die ze afgeslepen hebben aan de zijkanten afgebrokkeld.
Lei: Het mooie is er in ieder geval vanaf. Als je het mij vraagt hebben ze er een aardig zooitje van gemaakt.
Wiel: Ik hoop voor Teun dat hij van de winter niet nog eens een stevige uitglijder maakt over die stoepranden. Op zo’n afgebrokkelde rand kun je de zondagse ‘bòks’ aardig kapot vallen.

===============================================

Wim: Ik hoorde dat in het kennismakingsbezoek dat bisschop Harrie volgend weekend aan het dekenaat Horst-Helden brengt, het woord Meijel niet voorkomt. Panningen en Helden staan wel op zijn programma.
Niek: Feit is natuurlijk dat in zo’n programma keuzes gemaakt moeten worden.
Jan: Maar een feit is ook dat er op dit moment rond de kerk van Meijel het nodige aan het gebeuren is. De restauratie van onze ‘kathedraal’ is in volle gang. Bovendien zijn we de enige kerk in het Vincentiuscluster waar een toekomstvisie op tafel ligt hoe we ‘ons Méélse kéérek’ in de toekomst overeind willen houden.
Wim: En vergeet niet dat Méél de enigste parochie in het cluster is, die bijna dagelijks nieuwe berichten plaatst op hun website.
Niek: Was toch prachtig als de bisschop hier volgend weekend ‘nao de Hòmmis’ in ’t café zou zitten en met ons een borrel zou drinken
Jan: En die mèn van ‘Nao de Hòmmis’ natuurlijk als jakhalzen op de loer liggen om hem nieuws te ontfutselen over al die ellende rond het Vaticaan.
Wim: Daar geloof ik niks van. Die weten zich best te gedragen. Beter in ieder geval als een groot aantal van die prelaten rond onze Paus die het ene schandaal aan het andere breien.