Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 26 mei

Jo: Vorige week zaterdag genoten van een mooie Pelgrimsmis van ons Mééls Mannenkoor in Ommel. Dat Mariaoord blijft voor ons Lies en mij nog altijd trekken. Willen daar in de meimaand toch minstens één keer naar toe.
Mart: En daarna natuurlijk een lekkere pilgrimsborrel bij Eijsbouts.
Jo: Bij de ‘Pilgrim’ zul je bedoelen. Een jong stel heeft het oude vertrouwde Eijsbouts overgenomen en het heel toepasselijk ‘de Pelgrim’ genoemd.
Wiel: Slimme zet als je het mij vraagt. Alleen al in de meimaand komen er zo’n 25.000 bezoekers in Ommel. En welke bedevaartganger wil dan afsluitend ook niet even verpozen in café ‘de Pelgrim’.
Lei: Ommel is dit jaar wel erg in trek bij Méélse zangers. Met de Méélse bedevaart op 6 mei verzorgde het Herenkoor van de parochie de Mis en een weekje later op Moederdag de ‘Veengalm’ van de Neerkant.
Mart: Sinds wanneer behoort de Veengalm bij Méél?
Lei: Nou in die Veengalm heeft ons dorp al aardig wat jaren een behoorlijk inbreng. De Veengalm en onze parochie zijn de laatste tijd ook nog eens erg met elkaar verweven geraakt. Lodewijk, de pianist van de Veengalm is tevens dirigent van het Herenkoor van de parochie, en om het compleet te maken, Saskia de nieuwe Neerkantse dirigente van het Dameskoor, zingt ook bij de Veengalm. Dat laatste weet ik toevallig omdat die van mij ook in beide koren zingt.

===============================================

Jan: De boeren hebben op het moment weinig te klagen, denk ik. Eindelijk viel zondag het water weer eens met bakken uit de hemel en daarna heeft het zonnetje enkele dagen de boel lekker opgewarmd.
Cor: Groeizaam weer. Ik merk het ook in de groentetuin. Al is de hoeveelheid regen natuurlijk bij lange na niet voldoende om ook maar iets te betekenen voor het grondwaterpeil. Daar is toch wel veel meer voor nodig.
Henk: Ik heb gelukkig ook nog nergens een weersvoorspelling gelezen dat ons opnieuw een zomer zonder regen te wachten staat.
Jan: Was vrijdagavond en gisteren ook weer prima weer voor de krachtmeting tussen de teams die meededen aan ‘Peel Zonder Grenzen’.
Ger: Daar is toch wel een aardige formule voor bedacht, die aanslaat. Je merkte dat ook gisteren weer aan het enthousiasme van de deelnemers.
Henk: Er zitten best fanatieke mènnekes en meiden in een aantal teams, maar samen lol beleven, wordt in alle teams toch wel met hoofdletters geschreven.
Ger: Je ziet elk jaar weer een heleboel vast gezichten terug zoals een aantal oud-Kieveloeëters, buurt-teams en ook de Heigende Herten waren weer vanuit het buitengebied ons centrum ingedraafd.
Jan: En draven maakt dorstig. Dat weet ik nog van vroeger.

===============================================

Wim: Het was donderdag ook in Peel en Maas weer minnetjes met de opkomst voor de Europese verkiezingen. Een op de drie nam zich de moeite.
Lins: Dat is inderdaad minnetjes, maar misschien wel verdiend. De een is het ‘gevreigel’ helemaal beu en voor een ander is het lood om oud ijzer.
Jo:  ‘Vreigelen’ hoort nu eenmaal bij zo’n verkiezingsstrijd. En ‘lood om oud ijzer’ is het al helemaal niet. Let alleen al op de keuzemogelijkheid tussen vóòr en tégen Europa. Met zo’n Baudet stuur je toch een heel andere richting op als bijvoorbeeld met Frans Timmermans.
Lins: Die naam van Timmermans moest natuurlijk vallen, hè Jo. Het is nog altijd jouw clubje.
Jo: Maar het is toch zo. Die Baudet, maar ook zo’n Geert Wilders willen Europa met slaande trom verlaten en naar mijn vaste overtuiging ons in de armoe storten. Gelukkig zijn er andere partijen, waaronder die van Frans, die flink tegengas leveren.
Lins: En gelukkig hebben de pro-Europa partijen met afstand gewonnen van de clubs, die uit willen stappen.
Wim: Ik heb trouwens nog een heel ander argument waarom we moeten gaan stemmen. Onze voorouders hebben strijd geleverd dat ook de gewone man stemrecht kreeg en dan vind ik dat wij de plicht hebben om daar gebruik van te maken. Al breng je maar een blanco stem uit.
Jo: Dan zou je net als België misschien weer de stemplicht moeten invoeren. En verschijn je niet dan heb je binnen twee weken bericht dat je 50 euro moet dokken.
Wim: Van mij mogen ze het morgen bij ons weer invoeren!