Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 15 september

Jan: De gemeente bereidt weer een zogenaamde Opschoondag, om alle troep in de dorpen en de buitengebieden op te ruimen.
Peter: Als je mij vraagt ‘Godgeklaagd’. Moet de een de troep van de ander opruimen. Iedere burger weet dat het niet hoort overal troep rond te laten slingeren, maar het interesseert een aantal mensen blijkbaar geen biet. Daar zouden forse boetes voor uitgedeeld moeten worden!
Giel: Helemaal gelijk Peter. Overal een grote mond over opzetten, maar een stukje eigen verantwoordelijkheid nemen, ho maar.
Jan: Gelukkig zijn er ook een heleboel mensen die spullen die ze niet meer gebruiken beschikbaar stellen voor de Rommelmarkt. Zondag 22 september is ’t weer zover.
Peter: En er worden toch maar mooi duizenden euro’s opgehaald voor het goede doel.
Giel: Dat gaat dit jaar zeker lukken met niemand minder als politicus Teun Heldens als veilingmeester. Als iemand weet hoe hij geld moet lospraten is het die Teun wel.

De opbouw van het Oogstdankfeest

Aan oogsten gaat veel en hard werken vooraf. Die vlieger gaat ook op voor het oogstdankfeest. Gelukkig vergt het samenstellen van ‘Nao de Hòmmis/ minder van een mens. Met een borrel in ’t café zitten, goed luisteren wat je dorpsgenoten allemaal vertellen en thuis de zaak opschrijven. Voor het volgen van de opbouw van ’t oogstdankfeest, volg ik dezelfde beproefde lijn: met een tas koffie of een borrel op ‘t terras zitten en goed kijken en luisteren naar wat er op ’t kerkplein gebeurd. Ik moet zeggen: ‘Een aangename bezigheid’.

[unordered_list style=”bullet”]

• Het kindje op het spandoek bij de hoofdingang blijkt de dochter te zijn van het creatieve brein achter ons Oogstdankfeest: Moniek. Zo moeder, zo dochter??
  • Harrie van Kol heeft voor Moniek met zijn inmiddels toch wel antieke tractor gigantische boomstronken aangevoerd. Ik hoorde dat ze van het timmerbedrijf van Peter Haazen in de Simonshoek komen. Ik heb nog niet kunnen achterhalen wat Moniek met die stronken gaat doen.
  • Zoals iedereen weet staat en ligt er al maanden honderden meters steigerwerk rond de kerk. Voor het oogstdankfeest wordt door bouwbedrijf Stammen een eigen steiger opgebouwd. Blijkbaar moet alles van ‘Méélse kwaliteit’ zijn!
  • Vrijdagmorgen zijn er vanuit de bovenste galmgaten zes gigantische slingers omlaag gelaten die aan dat Stammen-steigerwerk bevestigd werden. Ik zag daar ook Jan van Rijt weer eens volop bezig. Ik dacht dat die de laatste tijd nergens meer aan toekomt. Tot iemand me erop attendeerde dat Victorien op vakantie is.
  • Dat Méélse kwaiteitslabel hangt ook aan de rolsteigers die Jan Adriaans aanlevert. Daarop moet deze week ín de kerk op grote hoogte gewerkt gaan worden. Benieuwd wie van ‘de mèn en de vròllie’ dat aandurft!
  • Als de handjes moeten wapperen staan deze week de mèn van de kerkhofploeg elk moment van de dag gereed. Dinsdag hebben ze bij Jos Vissers in ‘de Snep’ vele honderden maïskolven afgedaan. Die hebben Moniek en haar dörskes nodig als onderdeel voor de versiering. Bij hoge uitzondering heeft Piet Schers voor deze geste het Mééls kwaliteitslabel aan Jos verleent!
  • Ik hoorde vrijdag ook dat Jan van Rijt zich heeft aangeboden voor het werk boven op dat hoge rolsteiger in de kerk. Eerlijk is eerlijk, voor zo’n klus drukt Jan zijn snor niet. Al is het ook eerlijk om erbij te zeggen dat Jan toen al wist dat Moniek mee naar boven gaat, om ook op grote hoogte de touwtjes zelf in handen te houden.
  • Het valt me deze week opnieuw op dat Piet Schers werkelijk van alle markten thuis is. Die is nog niet voor tien galmgaten te vangen. Regelen, organiseren, maar ook zelf de handen uit de mouwen steken. Staat ook nu weer vrij en vrank de pers te woord, alsof hij niet anders gewend is. Niet in zo’n ‘snelle pak’ als de doorsnee-persvoorlichters die ik ken, maar gewoon in zijn werkplunje. Piet: een echt Mééls Kwaliteitslabel !
  • Kwaliteit: dat levert ook nu ‘ons An’ weer dagelijks. Ze zorgt natuurlijk voor koffie voor de manschappen en als het kan ook voor iets lekkers. Ik heb al gehoord dat ze bij de Coop komende week elke dag langs mag komen voor iets lekkers voor ‘haar jongens en dörskes. Het zou me niks verwonderen als Tamara van ‘Dikke Mik’ zich volgende week ook bij An meldt.
  • En net als met Prinsjesdag (17 september) ligt nu ook al het grootse geheim van het Oogstdankfeest op straat. Aan de zes giga-slingers gaat Meijel – volgens mijn zegsman – het grootse schouwspel beleven in haar bestaansgeschiedenis. Aan deze slingers gaan – tussen hemel en aarde – de ‘Méélse Dörskes – een geweldige act opvoeren. Alle drie de dagen om 11.00 en 16.00 uur, afgesloten met een avondshow om 20.00 uur. En als klap op de vuurpijl wist hij te melden dat de organisatie praktisch rond is met Toni Meloni van circus Renz in Berlijn. Het is praktisch zeker dat Toni met zijn slingerapen naar Meijel komt. Elke dag om 12.00, 17.00 uur vertonen zijn apen de meest dolle kunstjes in de slingers. Het meeste kijkplezier brengt ongetwijfeld de avondshow van zondagavond Dan hangen de Méélse Dörskes en de slingerapen van Toni sámen in de touwen. En dan helemaal het laatste nieuws. Het Meijels Mannenkoor schijnt de show van de Dörskes op te willen luisteren met passende oerwoudgeluidjes… Maar hang me niet op aan dit bericht over de Dörskes, de apen van Toni en het Mannenkoor: ik heb het van horen zeggen!

[/unordered_list]