Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 24 november

Jan: Hoger bezoek als vandaag kan keplaon in onze kathedraal eigenlijk niet ontvangen: bisschop Nicolaas uit Spanje!
Lei: Of het zou moeten zijn dat de Paus ‘himself’, zich binnenkort meldt om onze gerenoveerde kerk te komen bewonderen, je weet het maar nooit..
Piet: Van Sinterklos zijn we zeker, want die is op dit moment de Méélse kinderen aan het toespreken. En hij heeft hier vandaag nog van alles op zijn programma staan. Er zijn allerlei activiteiten in de Dorpstraat en hij loopt natuurlijk ook binnen in de winkels die open zijn.
Wim: En hij stapt ook rustig een café binnen voor iets lekkers en is straks natuurlijk ook van de partij op de kinderdisco hier in de zaal. Ik heb trouwens gehoord dat ’t Oranje Hotel vandaag speciale Sinterklosarrangementen heeft. Misschien wel vier borrels voor de prijs van twee. Dadelijk Gea eens vragen.
Lei: Ik hoorde van m’n schoonzoon dat het wel zeker is dat ie vanmiddag het Liedjesfestival in d’n Binger zal bezoeken.
Jan: Dan hoop ik toch dat alle artiesten, samen met het publiek een mooi Sinterklaasliedje voor hem zingen. Dat heeft de Goedheiligman na zo’n druk programma in ons dorp toch wel verdiend.
Piet: En die mèn van ‘Nao de Hòmmis’ zullen er vanavond ook wel vroeg in liggen als ze de hele dag door ons dorp ‘gesjeesd’ hebben, want die zijn ook al niet meer van de jongsten!

===============================================

Jo: Ik ben toch wel erg benieuwd wat het gaat worden met die Kinderraad, die nu in Peel en Maas van start is gegaan.
Gerrit: Maar dat is toch geen nieuws Jo. We hebben in ‘Méél’ toch al lang zo’n Kinderraad, of hoe ze zoiets noemen.
Coen: Ik denk dat jij ernaast zit Ger. Jij denkt aan de Rao van Elf van de Kéjsjeut,   maar Jo doelt op de Kinderraad van de Gemeente. Dat is toch andere koek, Ger.
Gerrit: Maar het is nog maar de vraag of die kinderraad even wijs is, als die Rao van Elf van de Kéjsjeut !
Jo: Maar je kunt het wel vergelijken. De Kèjsjeut assisteert de Kieveloeët, de Kinderraad de Gemeenteraad.
Wim: Hopelijk blijft het bij dat assisteren. Ik zie bij ons in de straat gezinnen waar de kinderen thuis de zeggenschap helemaal hebben overgenomen. Daar moeten de ouders luisteren naar de kinderen: wat er gegeten wordt, wat er in het weekend gebeurt en hoe laat de ouders naar bed moeten. Dat die raadsleden maar zorgen dat ze baas in eigen huis blijven.
Coen: Anders krijgen we zoiets als begin jaren ’60 bij die televisieserie ‘Stadhuis op stelten’, met Herbert Joeks en Jan Blaazer. Dan wordt het nog eens écht lachen in het ‘Huis van de Gemeente’.
Jo: Ik begreep uit een artikel in de krant dat die Kinderraad geassisteerd gaat worden, door een zgn. Duizendpoot. Zoiets als die Mark van Rooij nu ook al doet in het gemeentehuis.
Gerrit: Maar dan krijgt die Kinderraad toch iets van doen met Carnaval. Die duizendpoot Mark is toch ook ceremoniemeester bij de Kieveloeët. Jullie moeten niet denken dat ik ‘gekke Gerritje’ ben!

===============================================

Lins: De kerkrenovatie nadert nu toch echt wel de eindfase. Ik zag deze week de toren alweer prachtig in het licht staan. Het zal nog wel de fase van het uitproberen zijn, maar toch. Het belooft veel goeds.
Niek: Maar er ligt ook een groot gevaar op de loer. Ik hoor geluiden dat de kans groot is dat we iemand kwijtraken. Die Brabantse leiendekkers zijn ’ons An’ warm aan ’t maken dat zij – als ze hier in Méél klaar zijn – met hun naar het volgende project trekt. Als ik goed geïnformeerd ben, ergens in de buurt van Roosendaal.
Wiel: Dat krijg je ervan. An heeft die jongens tot op de draad verwend met lekkere koffie en vlaai, in een lekker verwarmd hok van de kerkhofploeg.
Tom: Ik geloof nooit dat An haar Jo hier alleen laat zitten en ze laat ook keplaon niet in de steek. Die moet dan zelf de ‘kéérke-was’ gaan doen! Nee jongens, An blijft in Méél, al zal ze misschien best een traantje moeten laten als die knappe jonge kerels voor goed vertrekken .
Lins: Dat kan ik me ook helemaal voorstellen. Moet ze het weer afdoen met die ‘aaw mèn’ van de kerkhofploeg. Dat zal zeker weer wennen worden voor An.

===============================================

Giel: Dat vroeger Majorettencorps ‘Méélse Dörskes’, gaat onderhand op een professioneel bedrijf te lijken. Ze treden op in allerlei samenstellingen tot ver buiten ons dorp en zelfs buiten de landsgrenzen.
Ben: Ik hoorde dat ‘Let’s do it’ op de ‘elfde-van-de-elfde ‘ niet alleen de openingsact verzorgden maar ook veel artiesten met een show-act begeleiden. Het was daar de hele dag ‘Méél’ wat de klok sloeg.
Giel: En vorige week op het driedaags spektakel van de Harmonie stalen ze ook alweer de show. En tussen de bedrijven door fonkelden ze op een lustrum-concert in Helden. Echt klasse.
Thei: Ik hoorde al geluiden dat ze misschien ook wel de feestelijke opening van de gerenoveerde Jan Truijenstraat gaan verzorgen. Daar gaat het dan zwart zien van ’t volk.
Ben: Te hopen voor die dörskes dat ze daar dan wel mee wachten tot het lentezonnetje weer doorkomt. In die winterse kou heb je een blaasontsteking te pakken voor je er erg in hebt…
Giel: Die Bennie denkt overal verstand van te hebben….
Tom: Maar dat nieuws verbleekt helemaal bij wat ik gehoord heb. Er wordt al weken gepraat over deelname van ‘Lets do it’ aan de grootste Carnavalsoptocht ter wereld: de Rosemontagzug in Köln. Ze zijn daar dan eregast van de beroemde Rote Funken. Zien jullie het al voor je? Méélse meiden die door de gardisten van de Funken door de Keulse straten worden gedragen.