Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 2 februari

Ger: Nou moet het niet nog gekker gaan worden. Na de Kerst doet er een verhaal de ronde dat onze Koning een deel van zijn Kersttoespraak zou hebben gejat van die mèn van de Parochieweblog. Duikt nu een maand later, weer zo’n verhaal op.
Lei: Is nu Maxima de gebeten poedel?
Ger: Nee, het gaat nu een heel andere kant op. Buitenhof- elke zondag om 12.10 op Nederland 1-  is sinds enige tijd met een nieuwe rubriek begonnen.
Jan: Mag dat ook al niet meer?
Ger: Natuurlijk Jan, maar weet je hoe die rubriek heet? De-foto-van-de-week! Precies zoals ze dat op die weblog al enkele jaren doen, met foto’s van Peter Sieben.
Lei: Maar dan kan ik jullie wel uit de droom helpen hoe dat zit. De ouders van die Twan Huys – die onlangs ook bij Buitenhof is begonnen – wonen in Horst en daar komt zoon Twan nog zeer regelmatig over de vloer. En in datzelfde Horst wordt aardig wat naar die Méélse parochieweblog gekeken. En sinds Méél bij het dekenaat Horst hoort, heeft die weblog daar aardig wat kijkers. Tot die kijkers daar zullen ook wel de ouders van die Twan horen. En bij een van die bezoekjes heeft onze Twan natuurlijk dat Méélse idee opgedaan. En dan komt hij als nieuwe presentator natuurlijk graag met een gloednieuw idee op de proppen. Leer me dat soort mèn kennen!
Jan: Gejat van onze jongens van de weblog. Niet te geloven!
Ger: Wacht maar. Dadelijk groeit die parochieweblog nog uit tot een officieel onderdeel van het ANP! Al zal het dan vooral om Nieuws uit de Peel gaan.
Jan: Uit de Peel? Die mèn denken veel verder dan de Peel. Zelfs over onze landsgrenzen heen.
Lei: Jan, maak het nou niet gekker dan het al is.
Jan: Luister nou Lei. Vrijdagnacht stapte Engeland uit de EU. Van 12 tot 1 zouden bij die gelegenheid de klokken van de Big Ben een uur gaan luiden. Die is echter in renovatie en het zou meer dan twee ton kosten om die klokken tijdelijk weer te installeren.
En wat zien we nou? De dag ervoor – op donderdag – is de foto van de week een foto van de klokkentoren van onze Kathedraal van de Peel. Als je <KLIK HIER> aanklikt, hoor je de Méélse klokken slaan! Ik sta er niks van te kijken als die mén dat geluid voor een stevig bedrag aan die Boris Johnson verpatst hebben, zodat die niet met de billen bloot moet, dat zelfs de Big Ben tegen die uittreding is.
Lei: Nog effe en we promoveren van centrum van de Pieël tot middelpunt van de wereld!

===============================================

Wiel: Zoals je vaak een periode hebt waarin veel overlijdens in ons dorp te melden zijn, zo gaat dat ook met andere dingen. Mij valt bijvoorbeeld op hoeveel aanrijdingen en ongelukken er de laatste tijd in ons dorp gebeuren.
Piet: Ik heb de indruk dat de Roggelsedijk daarbij erg hoog scoort. Gelukkig blijft het als regel beperkt tot blikschade. Al rukken bij veel van die ongelukken aardig wat hulptroepen uit: Naast de politie ook regelmatig brandweer en een of meer ziekenauto’s.
Giel: Er zou als de wiedeweerga iets uitgevonden moeten worden, om bellen, appen en dat soort zaken achter het stuur onmogelijk te maken. En voor fietsers idem dito. Er moet toch een techniek ontwikkeld kunnen worden dat dit onmogelijk maakt.
Wiel: Zou je daarmee ook die dingen kunnen vermijden als die vreemde gebeurtenissen in de Jan Truijenstraat? Net prachtig opnieuw bestraat en dan slagen vlak achter elkaar twee vrachtwagens er in om zich muurvast te rijden in een paar smalle stroken grond waarin dadelijk beplanting moet komen. Ra,ra.

===============================================

Jo: We hebben jaren gekend dat Limburg overspoeld werd met Hollandse Carnavalsschlagers. Die tijd is gelukkig voorbij. Ik denk dat er nauwelijks nog een dorp is dat niet zijn eigen Vastelaovesliedjes heeft,
Niek: En daar komen dan elk jaar nog een groot aantal nummers overheen die in de hele provincie gedraaid en gezongen worden.
Wim: Maar hebben jullie niet het idee dat ’t allemaal wat veel van ’t goeie wordt. Nou hebben we bijvoorbeeld naast het bekende LVK weer een nieuwe provinciale club gekregen, die zo ongeveer hetzelfde doet. De Bubs heeft op beide paarden gewed, las ik laatst.
Ben: En laat ons ook de regionale en plaatselijke Liedjesfestivals niet vergeten. Zo hadden we dit jaar in d’n Binger niet alleen de eigen Méélse Liedjesmiddig, maar ook nog het P&M Liedjesfestival.
Niek: En niet te vergeten de Kééj Knappe Kwéékmiddig van vanmiddag. In den Binger gaat de jeugd zich over een paar uur weer helemaal uitleven in de strijd om hun bééste Méélse liedje.
Jo: Zo’n kwéékmiddig is natuurlijk ook een prima gelegenheid om nieuw talent uit eigen dorp aan te boren. Je ziet dat ook mooi terug op de Bonte Avonden. Buiten een paar buuttereedners van elders allemaal Méélse artiesten. Ook vorig weekend weer. En met artiesten uit eigen dorp, krijg je ook echte Méélse thema’s op de bühne, zoals de bevrijding van ons dorp, Belfort en natuurlijk het OLS. Geweldig toch?

One thought on “Nao de Hòmmis

• Effe recht zetten, het idee elke week een foto ? kijk op Meijel komt van Huub Grommen ik lever alleen de foto’s. Gr.peter kijk meijel

Comments are closed.