Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 5 april

We schrijven, woensdag 1 april 2020 in Meijel.
Vrijgezel Jan zit in zijn eentje, op de Peelkarbank, bij de stilgevallen fontein.
Het is verrassend licht op deze dag, en het zonnetje van de net nieuw begonnen zomertijd schijnt echt lente-achtig.
Jan eet zich een appeltje, dat op een grote plastic kist lag met daarbij de tekst:

Een “appeltje, voor de dorst”. Want Ja: het vaste  stamcafé aan de overkant gaat voorlopig op de zondag niet open. Niet, vanwege de Verbouwing (van de ingangsruimte, toch de vaste plek van de Mèn, is niks – maar dan ook echt niks – meer over. En Niet, vanwege de sluiting van de Horeca, door de Overheid. Maar ook als de Horeca niet gesloten was, was er hier geen bier geweest. Misschien wel hier en daar. Maar nu daar net zo min, als hier.
Op deze woensdag, de eerste April, heeft Jan al in de vroegste vroegte de weblog van de Parochie gelezen. Jan is zelf een man van weinig, maar krachtige woorden. Toos, de vrouw van Henk, kan dáár over meepraten. Of eigenlijk heeft Jan liever niet, dat Toos daarover meepraat. Die rubriek op de weblog, precies midden in de week – tussen zondag en zondag – spreekt Jan wel aan.
De hele tekst is dan namelijk, maar 1 regel. Een ‘one-liner’. Vroeger met een foto erbij, van een verstilde Japanse tuin. Daar, moest Jan niks van hebben. En hij snapte die foto eigenlijk ook niet. Maar nu noemt de rubriek zichzelf: Hòch van de Tórre blaoze. Kijk, dat is duidelijke taal. En de Kerkhaan boven d’r op. En wat die haan zich Derutjflatst!! Ja, wat de haan zich d’r uit flatst: Jan had iets gelezen over het plaatsen van een Gelukshoefijzer, bij de Méélse Torrehaan. Toen de Torenhaan bij de vorige renovatie herplaatst werd, had Jan dat mooi gemist. Dat, gaat mij, geen 2de keer gebeuren!! – dacht hij. En met de 5G mobiele smartphone in de hand, zit hij gereed. Op dezelfde plek als waar L1 op bezoek kwam tijdens de Tour de France. En waar de Gruu:n feestelijk waren ingehuld. Allebei had hij dat, in het digitale Foto-album staan. Dit zou ook, een mooi mapje gaan worden. Eerst maakt hij een praatje met Louis Verheijen, die op de fiets langskomt. En na opgemerkt te hebben, dat Louis een Gazelle fiets heeft in de kleuren van Willibrordus – een hele groene fiets, met gele letters – begint hij foto’s te maken van wat hij ziet. Want Peter Sieben van Kijk-Meijel, en Meijel24 zijn niet de enige in het Dorp, die foto albums maken. Dit is het foto-album van Jan, gemaakt op wo. 1 april, bij het HoefijzerGeluks-Evenement, bij de kerk:

<Klik Hier>