Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 24 mei

Jan is, hoewel hij als vrijgezel midden in het Dorp woont, deze zondag met zijn auto gekomen. Hij had gedacht die op zijn vaste plek, op de parkeerplaats bij het Oranjehotel, te zetten. Maar ..zijn parkeerplek bleek compleet ..weg! Er lag nu een heel nieuw, verhoogd terras overheen. Wel mooi. Met mogelijkheden voor volgende week. Als alles weer opengaat. Maar voor nu bracht het hem even, in niet zo’n “Goeie” zondagse bui. Dit kon eigenlijk niet door de beugel; als vaste klant. Bij z’n Beugelclub, was gelukkig wel de gewone plaats ..

Intussen komt Henk aanrollen op zijn elektrische fiets. Vanuit het buitengebied.

Henk: Goejje morgen. Bon giorno, amice. In Bella Italia, verkopen wij Nederlanders steeds meer van deze fietse ..
Jan (een beetje nukkig): Ook daar alleen maar nu, door die subsidie. ‘n Goede morgen, ja, “Man van 6 miljoen” ..
Henk (gaat naast Jan zitten, op het witte bankje met uitzicht op de school): Wat bedoel jij nou weer, met die snauw?
Jan: Jouw kleinkinderen zitten toch ook hier tegenover op school? Nou dan. Daarvoor is vorige week toch 6 miljoen over de brug gekomen??
Henk: O, ja. Dat klopt. Deze week stond al een mammoet van een hijskraan stalen balken te plaatsen. Kijk maar, je kunt het zo zien.
Jan: Ook al, zo donker van kleur. Wordt nou tegenwoordig echt alles in Meijel, zwart gemaakt?
Henk: Zo donker ken ik je eigenlijk niet. Wees eens, wat milieu-vriendelijker op deze zonnige zondag. Zo milieuvriendelijk, als dat het nieuwe schoolgebouw wordt. Trouwens volgende week, zijn de terrassen weer open..
Jan: Hou me op, over terrassen ..
Henk: Gossemijne. Hoe krijg ik jouw stemming, en dit gesprek, weer zo gauw mogelijk ‘klimaatneutraal’ ? Eens kijken: dan moet ik het NIET hebben over: dat Willem-Alexander deze week wél op werkbezoek was in het geboortedorp van kapelaan, Hoensbroek. Dat ook de bisschop daar vorige zondag was (en vorig jaar mei, op zijn werkbezoek niet hier). Dat het hele politieke circus, binnen de media, weer steeds meer terug naar voren komt. Maar dat dat circus in Beringe, maar niks hoort van de gemeente. Zeg, de kerken mogen vanaf 1 juni weer H. Missen houden ..
Jan: ..Geen Communie nog, 2 weken lang. En je moeten aanmelden vooraf. Dat is, als Pinksterzondag zonder open terras ..
Henk: Dat klopt. Maar, op tweede Pinksterdag, 1 juni: mag het terras om 12 uur weer Open. En is in de Meijelse kerk, weer de H. Mis. Dan is het weer écht: Nao de Hòmmis

===============================================

Jan: Heb je die Palmboom gezien, die ze bij Oranjehotel precies heb ingegraven op mijn vaste parkeerplek ? Toen is het gedoe allemaal begonnen. Met Palmzondag.
Henk: O, nou snap ik beter jouw stemming. Heb je trouwens gehoord, dat ze er al over praten, dat de Verkiezingen wel eens uitgesteld zouden kunnen worden.
Jan: Ik ga altijd stemmen, bij Sint Jozef. Of, bij Oranje, op de hoek. Maar of dat na de verbouwing van het zorgcentrum, of aan de overkant, nog kan?
Henk: Ik doe tegenwoordig op vrijdagavond met Toos thuis via de computer digitaal mee, aan van die Pubquizzen. 1 van de vragen was: “Wat is de betekenis van het gezegde: ‘dat gebeurt, als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen ‘ ..
Jan: Dat is eigenlijk, dat je denkt dat iets niet meer gaat gebeuren. Bijvoorbeeld: Dat de bouw van de school uiteindelijk toch kan beginnen ; Dat wij weer naar het terras kunnen ; Dat de kerk weer open gaat voor H. Missen.
Henk: Dat de bisschop, of Willem-Alexander naar Meijel komt. Als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen ; Dat jouw humeur weer bijtrekt, zal ook nog wel zolang duren ..
Jan: Dat kan sneller gaan. Want eigenlijk had ik iets met jou willen bespreken.
Dat ik het een klasse-Stunt vond in de HALLO, van die jongens van Zandenbouw uit Aarle-Rixtel, die hier het hele jaar vanuit Brabant in Meijel aan de kerk hebben gewerkt, dat ze bij de steigers voor het voegwerk van de kerk in Panningen, de vangnetten blauw hebben gemaakt. En dan net doen, alsof je “blue” bent; en van niets weet, hoe gevoelig dat tussen Kèpel en Dörp ligt ..
Henk: Gevoeliger, als tussen onze Blauw en de Gruu:n in Meijel. Laten we samen maar vooruit kijken. Ik verheug me al, op ’n mooie Pinksterdag volgende maandag. En dat we onze vaste makkers weer terugzien ..
Jan: Eens zien, of ik een goej nieuw plekske ving voor mijn auto te parkeren.

Maar, komt Goe ..