Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 21 juni

Jan: Het Peelpunt hiertegenover krijgt toch, loon naar werken..
Jo: Nou, laat die busladingen Chinezen die volgens hun idee, naar toeristisch Meijel zouden gaan komen, anders beter nog maar even veiliger wegblijven.
Sjaak: Of bedoel je die zomeractie: ‘Vier vakantie in de Peel’, die deze week op Meijel24 stond? “Ondanks de verre van leuke aanleiding, zijn er toch kansen op recreatie. Dichterbij dan je denkt”.
Jo: Ik zou wel eens op zo’n ‘FatMax kickbike’ willen kneuren. Dat zijn electrische mountainbikes, met van die echt hele brede banden. Die je de laatste weken weleens vaker door de straten van het centrum ziet koetsjen.
Sjaak: Of zo’n  E-chopper die eruit zien als een motor. Met nog bredere banden. Dat, gaat het worden.
Henk: Ik hoor, dat ik weer van alles niet heb meegekregen in het buitengebied. En is dat allemaal wat jij bedoelt, Jan? Als je zegt dat het Méélse VVV- en Peelpunt, loon naar werken krijgt?
Jan: Niet precies. Ik wilde eigenlijk het krantebericht op tafel brengen, dat zelfs een frans-italiaanse Wolf uit de Alpen, helemaal naar de Peel is komen lopen. Al wie, weleens in de Alpen is geweest, weet hoe mooi het daar toeven is. Dan moet je wel een hele slimme vos zijn, om die naar hier te krijgen..
Jo: Misschien was het wel, een gesubsidieerde Italiaanse “geldwolf” die binnen Europees verband even, op hoge poten, over alle grenzen heen hoogstpersoonlijk naar ons zuinige Nederlandje kwam.

===============================================

Henk: Dat was toch een flinke plensbui, afgelopen woensdagavond.
Sjaak: Ja, bij het binnenrijden van Meijel centrum stonden de verkeersheuveltjes bij de Kerkstraat helemaal blank – eh, Herstel, mijn oprechte excuses, en direct helemaal correct: het stond boordevol regenwater tot op de stoep.
Jo: Hebben jullie ook, die papiertjes in de brievenbus gekregen, van het Dorpsoverleg en Peelport, met van die bloemenzaadjes erin? Als nog een paar keer zo’n buien komen, dan groeien die Méélse zomerbloeiers wel.
Henk: De minister van Waterstaat schreef in de zaterdagskrant, dat we “niet optimaal gebruik maken van ‘Piek-buien’ zoals die deze week vielen.
Sjaak: Piek-buien? We hebben toch vanaf 2002 al de euro? Pieken bestaan niet meer. Dat stond precies in die andere, politieke partij-krant die we ook dorpsbreed in onze brievenbus kregen.
Jo: Ik zat met mijn brommerke woensdag in die eerste regenbui. Dat was echt geen ‘Happy’hour, dat kan ik je wel vertellen.
Jan: Jongens, dat wisten onze opa’s  toch al:  het kostbaar regenwater voor de plantjes en bloemen in de tuin, vang je op in een regen-ton.

===============================================

Sjaak: Over tonnen gesproken: dat gaat heel wat kosten, die noodbouw voor de basisschool. Voor de duur van 1 schooljaar.
Jan: Negen ton.
Henk: Op de tekening is te zien, dat het gebouw uit 23 containers gaat bestaan.
Sjaak: Jo, jij hebt vroeger zo veel jaren op de basisschool gezeten, dat je uiteindelijk er met je brommer naar toe kwam. Hoeveel is dat, per noodunit?
Jo: Eh, 900.000 gedeeld door 23. Dat is om en de nabij de 40.000 per huurcontainer.
Sjaak: Dat getal, voor die noodbouw, staat me ergens nog van bij..
Jan: Dat is het bedrag, dat de hele renovatie van de kerk gekost heeft: dak en klimtoren.
Henk: Misschien kunnen ze het noodschoolgebouw, multifunctioneel nog een medegebruik functie geven: als het uitgestelde OLS volgend jaar juli 2021 langs dezelfde Kurversweg waar het geplaatst wordt, komt gelopen. Als extra ruimte. Of, als dure skyboxen.

Jo: 1 ding, is dan niet zo handig gekozen. Ik mag dan wel langer op de basisschool hebben gezeten. Maar dat, kan ik de directie nog leren.
Sjaak: Wat bedoel je?
Jo: Ik ben niet, kleurenblind. Die tijdelijke units, worden: Blauw. En niet, Gruu:n.
Jan: Die hele nieuwe school, wordt anders wel gebouwd, om meer “groen” te zijn?
Sjaak: Misschien is dat een verwijzing, naar dat de gemeente zich best wel ‘blauw’ betaalt aan die hele verbouwing.
Henk: Of wellicht een handreiking naar de lokale blauwe politieke partij, die de meeste kritische vragen erover in de raad heeft gesteld.
Jo: De hele uitwerking van het plan, hebben ze in ieder geval  niet op een blauwe maandag bedacht.
Henk: Hoe het ook allemaal mag zijn, omdat wij niet van de blauwe knoop zijn, drinken we ons nu met Vaderdag op dit alles nog eentje.
Jo: Daarop, kan je rekenen ..

One thought on “Nao de Hòmmis

• Wie in hun jeugd op school ook goed hebben leren rekenen, zijn de broers Wiel en Grad Reinders. Ze waren samen 200 jaar op di. 16 juni 2020, geteld in dagen. Wiel = van 4 november 2019 ; Grad = van 28 januari 1921.

Comments are closed.