Nao de Hòmmis

Nao de Hòmmis van zondag 31 januari

Toos is in het buitengebied in de tuin bezig, met de jaarlijkse Nationale ‘Vogeltelling’. Het aantal Huismussen, zal dit jaar wel het grootste zijn. Dat schreef ook “de Limburger” vrijdag in haar Jubileum-Uitgaaf, bij het 175jarige bestaan van hun dagelijkse `Krèntje’ .
Henk is zondagmorgen doorgaans nooit een ‘huismus’ . Vandaag is niet Jan gekomen, maar buurman Harry is de enig toegestane bezoeker voor deze dag.
De verhalen over-en-weer zijn al even sterk, als het Peelneutje dat bij Henk voor de neus staat…

Henk: ..Dus ..komt Jan vorige zaterdag bij die 1e Avondklok, in het Dèùrep bij zijn vaste dagelijkse rondje um de Kéérek -dat ie al meer dan 40 jaar maakt- de wijkagent tegen.. Hij weet van geen wijken. Maar Jan wordt ‘staande’ gehouden. En er ontwikkelt zich op het plein voor de blauw-groen gekleurde kerk [ dat is trouwens, voor de schutterijen Sint Nicolaas én Sint Willibrordus samen] het volgende gesprek.. En dit zijn de letterlijke woorden, die ik op deze manier van Jan zelf hoorde:

Harry: Doe mij maar even geen Peelneut, Henk. Ik ben gisteravond, om klokslag 21.00 uur gaan slapen.. maar ik heb me toch, een partij akelig gedroomd ..

Henk: Zeg, jij komt nog al eens in en bij de kerk, Harry.. Is het waar, dat daar vorige zaterdagavond reclame is gemaakt, tijdens de H. Mis ?
Harry: Hoe kom je daar nou bij?
Henk: Iemand, de naam noem ik niet, meende dat de voorleester sprak over : Nivea.
Harry (lacht hartelijk): Over Ninive, Ja. Dat was bij de eerste lezing, het verhaal uit de kindertijd. Van Jona, in de buik van de walvis.
Henk: O, ik meende al dat ze geluisterd hadden, naar de nieuwe deken van Schinnen. Bij L1. Die sprak in deze moeilijke tijden, over mogelijke sponsoring.
Harry: Bij die deken van Schinnen, ligt het voor de hand. Als in de kerk gesproken wordt, over de ‘Alfa’ (en de Omega) , kan hij in Schinnen er vanzelf gemakkelijk wat van brouwen..
Henk: Dat gebeurt bij de Vastelaovesmis, die over 2 weken niet kan zijn, meestal met een kwinkslag rond het ‘Bier van Hier’..
Toos (komt binnen): .. Die vogel, gaat dit jaar helaas niet op..