‘Nao de Hòmmis’

Nao de Hòmmis van 19 februari

Niek: Als de Trump’s en de Rutte’s in deze wereld het laten afweten neemt onze burgemeester Wilma Delissen het heft maar zelf in handen.
Jo: Waar heb jij het nou in ’s Herennaam over.
Niek: Ja, ja daar heb ik over nagedacht. Hadden jullie niet verwacht hé. Er zijn legio regeringsleiders die de afspraken over klimaatbeheersing in Parijs alweer lang en breed vergeten zijn. En als de olifanten het niet doen, dan gaan de muisjes zich er maar mee bezig houden. De gemeente heeft een plan van Wilma aangenomen waarin regenwater niet meer in het riool terecht komt.
Ger: Volgens mij is dat ‘oude wijn in nieuwe zakken. Zo’n plan was er jaren geleden al eens. Toen onze kerk aan de beurt was, bleek het geld op.
Lei: Dan hoop ik trouwens dat het plan van Wilma beter werkt als wat ze enkele jaren terug bij ons in de straat hebben gedaan. Daar wordt het regenwater van de straat afgevoerd naar een grasveld in de buurt. Verleden jaar in die regenperiode van mei-juni leek het bij ons wel de wildwaterbaan van de Efteling. Niet te geloven! Ik heb een keer op het punt gestaan om ons Bertha met de kano naar de supermarkt te brengen. En Post-nl overwoog in dit gebied van Méél over te stappen op ‘flessenpost’.
Niek: Dat was toen en het plan van Wilma is van nu. Dat nieuwe plan zou wel eens het begin van wereldwijde klimaatbeheersing kunnen betekenen en voor Wilma ligt dan de Nobelprijs en eeuwige roem in het verschiet.

===================================================
Piet: De Kieveloeët heeft er vorig weekend een paar geslaagde feestjes tegenaan gegooid. Zaterdags een feestje met ‘Bitte ein Hit’ en zondag een jubileum-matinee.
Wim: Ben jij soms ook geweest Piet. Ik dacht dat jij al jaren niks meer met Carnaval had.
Piet: Niks meer is wel erg veel gezegd. Ik ga nog elk jaar naar de Vastelaovesmis, de sleuteloverdracht en de optocht. En na de optocht drinken ons Til en ik nog graag ergens een borreltje, maar het klopt dat we niet meer tot middernacht in het café zitten.
Wim: Maar hoe weet jij dat dan van die feestjes?
Piet: De dochter en de schoonzoon zijn zogezegd in de voetsporen van Til en mij gestapt en die hadden zich kostelijk geamuseerd.
Jan: Dat is denk ik ook meer iets voor een jongere generatie als voor een stelletje oude knarren als wij.
Piet: Maar op foto’s van die feestjes op de site van de Kieveloeët waren anders ook nog behoorlijk wat van die knarren te zien. En aan hun gezichten te zien, amuseerden zij zich ook uitstekend.
Wim: Dat is ook prima, ieder zijn eigen ding. Ik hou het in vele opzichten liever bij een langzamer tempo, ook als het op ‘innemen’ aankomt. Maar dat is overigens geen reden om er niet nog eentje te vatten. Wim, doe er ons hier nog eentje.

=====================================================
Jo: Peel Maas voert nu weer een nieuwe ranglijst aan waar de gemeente echter niet trots op zal zijn. De jeugd in onze gemeente schijnt veel meer alcohol te drinken als die in omliggende gemeentes.
Wiel: Volgens mij is er in deze streek altijd meer gedronken. Wij waren er vroeger ook al bij zodra we zestien waren en sommigen nog wel eerder. En de meesten rookten er ook nog aardig wat sigaretten bij.
Cor: Maar ik denk toch dat er alle reden is te waarschuwen tegen alcoholgebruik, vooral op jonge leeftijd. Schijnt zelfs invloed te hebben op de ontwikkeling van de hersens.
Jo: Dat weet ik ook wel en daar hoef je niet voor geleerd te hebben. Kijk hier maar eens om je heen.
Cor: Wat een zelfkennis heeft die Jo toch.

===================================================
Bert: Dacht ik afgelopen weer dat Roland van de Boom wat te vieren had. Allemaal zwarte ballonnen aan de lantaarnpalen op het plein. Maar ons Mien hielp me uit de droom. Kapsalon Trines had heropend.
Jan: Enjoy Trines zul je bedoelen. Vanuit mijn KBO Engels weet ik dat enjoy, genieten betekent. Waar dat dan op moet slaan, weet ik echter niet.
Piet: Makkelijk zat. Kijk maar hoe de kapper lacht als je de rekening voor een knipbeurt van 10 minuten moet betalen. Volgens mij moest zijn vader Nic daar een halve dag voor werken.
Jan: Dat is natuurlijk ook ‘praat voor de slaap’ al ben ik met je eens dat de kapper niet goedkoop is.
Bert: Er zal best aan te verdienen zijn, als ik zie dat er vier kapsalons in ons dorp zijn: Korsten, Trinus, Verstraeten en dan die ene met die moeilijke naam: ‘Scissorz bij Danique of zoiets.
Piet: Nou zou ik Jo van Maantje toch maar niet meer meetellen. Die knipt alleen nog wat oude klanten van vroeger .Dat mag geen naam meer hebben. Ik zeg toch ook niet dat jij nog tuinder bent omdat je nog wat groenten kweekt.
Jan: En toch als ik dadelijk in het voorjaar in mijn tuin aan het tuinieren ben, ben ik tuinder, of niet soms. En zo is Jo van Maantje als hij aan het knippen is, nog steeds kapper. Of niet soms.
Piet: Ja Jan, het is wel goed met jou….