‘Nao de Hòmmis’

Nao de Hòmmis van zondag 25 juni

Cor: Zo jongens , heeft Enexis bij jullie ook al de slimme meter opgehangen? Bij mij zijn ze deze week langs geweest. Was een fluitje van een cent.
Jan: Jij en een slimme meter; dat past toch voor geen meter bij elkaar! Ik krijg mijn stroom trouwens van Essent en niet van Enexis.
Cor: En jij meent opmerkingen te moeten maken over het gebrek aan slimmigheid bij een ander. Maar ik zal het je proberen uit te leggen. Enexis is verantwoordelijk voor het transport van het spul en Essent en een heleboel anderen zijn de leveranciers.
Piet: Met zo’n slimme meter kunnen de leveranciers het verbruik op afstand uitlezen. Bespaart hun een heleboel werk en daarmee geld.
Jan: Dat kan wel waar zijn maar van die besparing merkt deze jongen niets als hij de rekening moet betalen.
Piet: Er is wel een heleboel te doen rond de privacy. Ze kunnen als het ware je dagelijks leven volgen: hoe laat je naar bed gaat en hoe laat je er weer uitstapt. Hoe laat er gedoucht wordt en hoe lang Truus de elektrische deken op de hoge stand heeft staan.
Cor: Alle reden Jan om weer over te stappen op de warme kruik en ’s nachts lekker dicht tegen haar aan te kruipen.

=================================================
Wiel: Er is aardig wat gevreigel ontstaan over de plek waar binnen Peel en Maas windmolens geplaatst kunnen worden. Ik begrijp dat Egchel en Beringe nog in de race zijn.
Lins: Wat mij betreft het liefst zo ver mogelijk uit mijn buurt. Schone stroom, maar ze vervuilen het hele landschap. Als je er langs fietst hoor je alleen nog maar ‘zoem,zoem’.
Thei: Jij met je ‘zoem, zoem’. Daar langs het Neers Kanaal zitten een paar wespennesten, die zul je wel gehoord hebben. Ik heb bij het Dorpsoverleg al bepleit om er midden op het Alexanderplein en het Raadhuisplein eentje te zetten. Die op het Alexanderplein kan mooi d’n Binger en de kermisattracties van stroom voorzien. Die op het Raadhuisplein zorgt voor de stroomvoorziening van de cafés rond het plein en die van de kerk. De kinderen die in het water bij de fontein spelen krijgen er bij 35 graden gratis en voor niks een verkoelend briesje bijgeleverd. Peelgeluk van de bovenste plank!
Wiel: Maar daar kun je nog veel meer mee. Als je met flinke kabels een verbinding maakt tussen die beide windmolens en de kerktoren, kun je midden in ons dorp een schitterende kabelbaan aanleggen. Dat zou zomaar een wereldattractie kunnen worden en als de kerk een deel van de inkomsten krijgt, zijn we in een keer uit de brand wat betreft onderhoud en renovatie van dat gebouw.
Lins: En bij de opening natuurlijk het eerste ritje voor ‘keplaon’. Die kan dan halverwege tussen hemel en aarde de boel mooi inzegenen.

====================================================
Jo: Zijn we net een beetje gewend aan die nieuwe naam van ons weekblad, gaan ze de boel weer veranderen. Het gaat ‘VIA Peel en Maas’ worden. En de rode kleur in de opmaak – eigenlijk het enige dat me aan dat ‘krèntje’ bevalt – gaat ook verdwijnen. Het wordt ‘blauw’, net als dat van concurrent ‘Hallo’.
Lei: Dat ze maar wat aan de inhoud doen. Dat we net als vroeger elke week weer ons eigen Mééls nieuws kunnen lezen; wat er gebeurd is en wat komen gaat.
Wim: Jongens, ik heb al vaker gezegd dat kan gewoon niet, Dan zou die redactie moeten bestaan uit een paar Méélse mensen. Net als vroeger toen eerst Mart Pluijm en naderhand Jan Daems dat ‘krèntje’ dirigeerden.
Jo: Ho, ho niet zo vlug. Waar een wil is, is een weg. Stel dat ze die mèn van ‘nao de Hòmmis’ zouden inschakelen. Als ik die verhalen op de weblog lees, weten die jongens precies wat er onder de Méélse mensen leeft. En de verenigingen zijn prima in staat om hun eigen nieuws aan te leveren. Het probleem is nu juist vaak dat die berichten niet geplaatst worden. Het wordt tijd dat we het heft – of beter gezegd de potlood – weer eens in eigen handen gaan nemen.

===================================================
Bert: Met ons Peelgeluk gaat onderhand iedereen aan de haal. Ik kreeg laatst weer zo’n blaadje in de bus waarin elke ondernemer mij probeert aan te praten dat mijn Peelgeluk afhankelijk is van hem.
Giel: Klopt. Ons Bertha had het daar ook al over. Of het nu gaat om de slager, de groenteboer of de bakker. Tot zelfs het tuinonderhoud door de hovenier.
Bert: De tandarts en huisarts hadden eerder al laten weten dat ze bijdragen aan ons Peelgeluk.
Piet: Volgende keer vrij baan aan ‘keplaon’ zou ik zeggen. En voor de vrouwen een extra column door Mia van Pastoor Schoenmakers of zuster Ancilla. We kunnen dan ons geluk niet meer op en gaan de processie van vroeger weer van stal halen, compleet met de communicantjes in het wit en de Meijelse Maagden in ’t blauw voorop.
Giel: En dan niet voor een processie van een uurtje door het centrum, maar helemaal tot aan baan 11, midden in onze Peel en over de Vosberg terug.

2 thoughts on “‘Nao de Hòmmis’

• Erwin van den Beuken

Even een reactie op bovenstaande……..dan heeft Bertha het toch mis want het “peelgeluk” kom je niet tegen bij de slager. De slager is hier niet aan verbonden.
    Verder wederom een “sjon stukske”!

• Rob Stikkelbroeck

Om de daad bj het woord te voegen:
    Bij deze zijn jullie uitgenodigd, laat maar weten wat jullie voor VIA Peel en Maas willen en kunnen betekenen.

Comments are closed.