‘Nao de Hòmmis’

Nao de Hòmmis van 15 oktober

Niek: Zo, opnieuw een jonge Meijelnaar die zijn vleugels tot ver buiten ons dorp uitslaat. Ik las in de krant dat Romesh Popelier voor Legoland in Denemarken een heuse achtbaan gaat bouwen.
Wim: Dat deed hij als tiener al jarenlang op kleine schaal hier in eigen dorp. En nu komt dus het echte grote werk. Geweldig toch.
Ger: Ja, ja. Jong Meijel kent er wat van. Koen Guitjes treedt als zanger zelfs op in Amerika, met Noah Strijbos hebben we een rijzende ster aan het modefront; Sabrina Stultiens fietst naar goud in Noorwegen en nu zet die jongen van Popelier de pretparkwereld op stelten.
Jo: Als je het mij vraagt wordt het hoog tijd dat we in Meijel net als in Hollywood onze eigen Walk of Fame krijgen. Rond de fontein zou een prima plaats zijn om de voetafdrukken van onze jeugdige sterren voor de toekomst te bewaren.
Niek: Maar dat moet dan natuurlijk niet de Walk of Fame gaan heten, maar de Walk of the Peel.
Wim: Je zou nog veel meer kunnen regelen. Als in Denemarken die achtbaan van Romesh onthuld wordt zou het bijvoorbeeld mooi zijn als die wordt ingezegend door kapelaan Roger. En de leden van het Dorpsoverleg zouden zich daar best dienstbaar kunnen maken door bij die gelegenheid duizenden stickertjes uit te deel van Peelgeluk.
Ger: Helemaal mee eens. Onze jeugdige sterren verdienen zo’n ondersteuning. En bovendien best een zinnige tijdsbesteding voor die van het Dorpsoverleg.

==================================================

Thei: Zo er zit eindelijk een nieuwe uitgave van ’t Mééls woordenboek aan te komen. Prima dat de Heemkundevereniging en die stichting Pròt mèr Mééls zich op dit punt gevonden hebben.
Jan: En iedere Méélse kan een bijdrage leveren door woordjes aan te leveren bij de redactie. Een redactie die er trouwens mag zijn met namen als good old Herman Crompvoets, Jan Daems de oud redacteur van ons Mééls Krèntje en de oud vorst van de Kieveloeët Peter Daniëls. Ik weet trouwens niet of die laatste net zo goed kan schrijven als ….
Wiel: Met zo’n club kun je je zelfs buiten Meijel laten zien.
Cor: Prima dat woordenboek, maar het belangrijkste is dat ’t Mééls dialect ook gesproken blijft en daar zet ik toch wel vraagtekens bij. Je staat er van verstelt in hoeveel jonge gezinnen de ouders met hun kinderen alleen maar Nederlands spreken. Zo helpen we ons Mééls wel naar de filistijnen.

=====================================================
Dirk: Ik hoorde dat de Hiltho in Horst een geweldig succes is geworden. Als ik het moet geloven is half Meijel er geweest.
Jan: Ons Bertha was er met de Vrouwenbond. Die kwam ’s avonds laat thuis en had nog maar de helft gezien zei ze. Maar zich wel prima geamuseerd en dat is natuurlijk het belangrijkste.
Piet: En er waren flink wat bedrijven en instellingen uit Peel en Maas vertegenwoordigd. Ik zag zelfs een stand waar ons Mééls Peelgeluk werd uitgedragen. Wilhelmien Jaspers en Irm Snijders waren echte top-ambassadeurs voor ons dorp!
Jan: Hoe je het wend of keert maar een bezoek aan zo’n beurs is toch heel anders als al die websites volgen, hoe fraai die er soms ook uitzien. En ook voor bedrijven is zo’n direct contact met de potentiële klant belangrijk.
Piet: Voor mij is zo’n beurs als de Hitho met allerlei bedrijven uit de eigen regio tien maal interessanter als grote landelijke beurzen. Daar zien ze mij niet meer!

===================================================
Lei: Oktober is niet langer alleen rozenkrans- en wijnmaand, maar mag onderhand ook wel korenmaand genoemd worden. Eerst Femmes Vocales met haar najaarsconcert en vervolgens het Meijels Mannenkoor met op zaterdag een grote korendag en zondags het ‘tapzingen’.
Giel: Ik ben naar de Italiaanse avond van de Veengalm op de Neerkant geweest, waar trouwens ook aardig wat Méélse in zingen. Ik heb me daar kostelijk geamuseerd in een tjokvolle Moost..
Bert: Jammer dat het al die koren maar niet wil lukken om jongere mannen en vrouwen aan te trekken. Als ik het zo hoor wordt dat een alsmaar groter probleem.
Lei: Inderdaad. Te hopen is dat hier binnen afzienbare tijd een omslag in komt. Of – om met de woorden van bisschop Wiertz te spreken – dat er een einde komt aan hun woestijntocht.