‘Nao de Hòmmis’

Nao de Hòmmis van 27 november 2016

Lins: Zo, die Pierre van Hannes Verheijen heeft nu al zijn vijfde boek van de persen laten rollen. Het begon met ‘Brokkepap’, daarna ‘Wullebònne’ en nou ‘Hieëten bliksem’.
Wiel: Dat zijn er dus drie en geen vijf, zoals jij zegt. Zo te horen zijn het trouwens alle drie kookboeken..
Lins: Ho,ho, niet zo snel Wiel. De drie die ik noem horen eigenlijk bij elkaar; het zijn verhalen uit het persoonlijke leven van Pierre en daar hoort ook eten bij. Al zal de jeugd van nu zeker nog nooit ‘Brokkepap’ gegeten hebben. Dat was echt iets van na de oorlog. Buiten deze drie heeft hij ook ‘Oei, Oei’ geschreven vol hilarische voetbalverhalen en ‘Made(n) in Echel over de 40 jaar die hij daar voor de klas stond. En drie plus twee is … juist, vijf.
Bert: Jij bent goed geïnformeerd Lins, als ik dat zo hoor.
Lins: Klopt, op ‘Hieëten bliksem’ na, staan ze bij mij in de boekenkast en dat laatste is in bestelling. Het mooie eraan vindt ik dat ze niet alleen een beeld geven van Pierre zijn leven, maar ook van het leven in ons dorp van na de oorlog tot nou.
Piet: Maar er zit nog een ‘Mééls’ boek aan te komen, jongens. Over de historie van de parochie. Het laatste boekje in een serie van vier Het eerste exemplaar van dit laatste boekje wordt 18 december in de kerk uitgereikt aan oud-kapelaan Bert Paquay.
Lins: Die heeft mij en de vrouw in ’73 nog getrouwd. En ik moet zeggen dat heeft hij goed gedaan. Het houdt nog steeds. En dat hij zich goed houdt, gun ik ‘Bertje’ ook van harte!

======================================================
Chris: Ik zit een paar weken geleden met ons Bertha in de wachtkamer in het Maxima-ziekenhuis in Eindhoven. Sla ik daar – om de tijd te doden – de krant NRC open en wat dachten jullie dat ik daar lees? Een heel verhaal over de uitspraak van bisschop Wiertz die gezegd zou hebben dat Limburgse priesters maar uit moeten gaan kijken naar een bijbaantje.
Jan: Daar hoef je de NRC niet voor te lezen. Dat stond ook in de Tante Bet.
Chris: Maar in dat artikel in de NRC komt heel prominent onze eigen kapelaan Roger aan het woord en dat is andere koek als een slap verhaal in de Limburgse krant.
Jan: Als dat zo is, heb ik daar niet van terug. Heb je dat stuk er trouwens niet uitgescheurd. Dan kon je bewijzen dat je me niet voor de gek zit te houden.
Chris: Als ik jou voor de gek wil houden, ga ik daar niet onze kapelaan bij slepen. Dat pak ik dan wel anders aan.
Toon: Ik zou de eerstvolgende eerste april maar in de gaten gaan houden, Jan. Dit soort dingen vergeet Chris niet zo snel.

======================================================
Lei: Het lijkt er de laatste weken wel op of ze tussen Meijel en Heusden dwars door de Peel een autobaan gaan aanleggen. Een bedrijvigheid van jewelste.
Jo: Dat is maar tijdelijk jong. Men neemt allerlei maatregelen om het hoogveen ook voor de toekomst in stand te houden. En daarvoor moeten allerlei maatregelen genomen worden om het water in de Peel te houden. Zo niet , dan is het over en uit met dit hoogveen en dus eigenlijk met de Peel.
Thei: En dus ook met ons Peelgeluk. Maar serieus, ik zou het jammer vinden als dit natuurgebied zou verdwijnen. De Peel hoort bij ons en omgekeerd het Méélse volk bij de Peel. Hetzelfde geldt trouwens voor onze buren in Ospel en Heusden.
Lei: Maar dan toch nog even terug naar die werkzaamheden daar. In dat gebied ligt nog allerlei oorlogstuig. Laatst is er nog een Britse 60-ponder gevonden. Als je zo’n ding tussen de wielen krijgt is het over en uit; dat weet ik toch wel zeker.
Jo: Lei, jij hebt toch nog zo’n metaaldetectortje in de schuur staan. Ik zou zeggen: Biedt je aan bij de uitvoerder van dat werk en er ligt vrijwel zeker een vet contract voor je klaar.
Lei: Bij jong, jij kunt dat ding voor een vriendenprijsje van me huren. En dan ga je zelf de komende wintermaanden maar tot aan je liezen in dat koude peelwater staan. Dan neem ik intussen wel een lekkere Peelneut bij de warme kachel…