‘Sóndese koost’

Sóndese koost van zondag 14 januari 2024

Ook in ons dorp krijgt de zondagmorgen al geruime tijd een heel andere invulling dan vroeger. Stonden de vrouwen destijds de hele morgen aan het fornuis om – als manlief uit de Hòmmis/café kwam – ‘Sóndese koost’ op tafel te brengen, hoe anders is dat tegenwoordig. De vrouwen gaan nu op de zondagmorgen met vriendinnen lekker wandelen, al mogen – bij uitzondering – ook wel eens de mannen mee. En als regel wordt die wandeling afgesloten met een lekkere kop koffie of een drankje in een van de Méélse horecagelegenheden. Over alle zin en onzin die ter sprake komtleest u wekelijks in onze rubriek ‘Sóndese koost’.

Winterwandeling

Monique: Nou moeten we weer zelf een route uitstippelen.

Linda: Het was wel leuk he, die drie kribkesroutes en die twee nieuwjaarslopen.

Monique: Het was snert.

Linda: Viel wel mee toch, ik vond het wel een mooie route.

Monique: Ja ja, maar het was één nieuwjaarsloop en één snertroute. Ik geloof dat RKMSV en de Heere een beetje voor elkaars voeten hebben gelopen, nadat de gesprekken niet meer gesmeerd verliepen.

Linda: Kom, wij lopen richting Simonshoekse bos, het zal nu wel genoeg opgedroogd zijn om door te wandelen. Weet je wat volgens mij wél gesmeerd heeft gelopen? Die LVK-finale in d’n Binger.

Monique: Ja inderdaad. Van heinde en verre kwamen vastelaovesvierders met hun bussen en auto’s en werden onthaald door Goe Gehusseld. Eentje was er zelfs zó enthousiast dat ie als een Japanner foto’s stond te knippen van onze kerktoren. ‘Det ze det heej in Meijel véérdig kriege, deh det moog!’. Mooi toch.

Linda: Kijk, wat is hier gebeurd? Heeft de motorcrossclub een extra chicane aan hun circuit aangelegd?

Monique: Nee, het is juist een actie tégen motorcross. Nou ja, tegen motorcross herrie. Ze hebben de baan voor pakweg deze 30 meter een paar meter verlegd. En het oude stuk wordt beplant. Op deze manier moet de geluidsoverlast acceptabel worden voor de camping en de bewoners van de Stille Wille.

Linda: Nou, ze kunnen het wel ‘stille willen’, maar daar gaat een rij boompjes toch niks aan veranderen! Achter welk bureau is dat briljant plan bedacht! Trouwens, hoezo bewoners?! Sinds wanneer mag je daar permanent wonen? Dan ga je die twee weekenden per jaar toch gewoon niet naar je vakantiehuisje?!

Monique: Helemaal met je eens. Ik hou wel van de motorcross. Ben je er wel eens geweest op zaterdag?

Linda: Dan zijn er toch alleen trainingen?

Monique: Nou, dan zijn er ook races voor de jeugd. Geweldig! Van die ‘mennekes’ die bijna uit evenwicht geraken van de enorme helm die ze dragen.

Linda: Zullen we via de Kampsteeg richting Donk lopen?

Monique: Oh ja hoor.

Linda: Hier wordt sowieso veel voor jeugd gedaan. Laatst liep ik langs de Binger en het kerkhof. Daar is zo’n trap naar beneden, naar de biljart ruimte en daarnaast ‘sjiek’ of zo?

Monique: Sjik. Dat is inderdaad een ruimte die voor allerlei jeugdactiviteiten gebruikt wordt. Jong Nederland, 10Revents en de jeugdafdeling van de COM. Er is trouwens ook al een nieuwe prins en prinses van de Véngneuze uit.

Linda: Oh ja?

Monique: Prins Fer en prinses Indy.

Linda: Oh, ik dacht Adje.

Monique: Nee, dat is dan weer de winnaar van de P&M-bokaal: Atje voor Adje.

Linda: Monique, je weet dat ik dat carnavalsgebeuren niet zo volg. Maar ik krijg zo langzamerhand ook zin in een atje. Een warme borrel. Wat is het koud geworden zeg!

Monique: Eindelijk winter! Ik houd ervan. Ik moest laatst toch lachen. Ik wandelde door de dorpsstraat, stond iemand de ruiten van de auto van het IJshofje te krassen. IJs op de ijswagen!

En wat een flauwekul, dat ze dan code geel afkondigen. Het is toch juist normaal dat het koud is in de winter, wees blij! Je wilt niet weten voor hoeveel mensen dit een reden is om zich af te melden voor school of werk. ‘Ja, ik kan niet komen, code geel hè’.

Linda: Een beetje oeverdreven inderdaad. Maar fris is het wel! Over fris gesproken. Wat is Fresh label Studio’s eigenlijk?

Monique: Een nieuwe dansschool in Meijel volgens mij.

Linda: Heeft dat dan weer iets te maken met het HIT-house?

Monique: Nee, dat is een nieuwe sportschool. Die komt in het pand van Hans Petat.

Linda:  Wie? Iemand die Petat heet?

Monique: Nee, maar dat verhaal leg ik je nog wel eens uit. Heb jij laatst de kerststal van de Kribkesroute hier op de Donk gezien?

Linda: Die helemaal van afval gemaakt was? Ja, geweldig hè. Hebben ze gewonnen?

Monique: Nee, daar komen we dadelijk langs, bij Hanssen op de Hagelkruisweg. Die was ook prachtig! Kom, we zetten er nog even flink de pas in, dan kunnen we ons bij de Heere warmen aan een lekker Mééls türrefslökske.