‘Sóndese koost’

Sóndese koost van zondag 3 maart 2024

Ook in ons dorp krijgt de zondagmorgen al geruime tijd een heel andere invulling dan vroeger. Stonden de vrouwen destijds de hele morgen aan het fornuis om – als manlief uit de Hòmmis/café kwam – ‘Sóndese koost’ op tafel te brengen, hoe anders is dat tegenwoordig. De vrouwen gaan nu op de zondagmorgen met vriendinnen lekker wandelen, al mogen – bij uitzondering – ook wel eens de mannen mee. En als regel wordt die wandeling afgesloten met een lekkere kop koffie of een drankje in een van de Méélse horecagelegenheden. Over alle zin en onzin die ter sprake komtleest u wekelijks in onze rubriek ‘Sóndese koost’.

Willemien: Vorige week ben ik naar de uitvaartdienst van Giel Schijven geweest.

Marjo: Ik dacht jij de vorige week geen auto thuis had?

Willemien: Dat klopt.

Marjo: Dat was toch in Baexem, je bent toch niet met de fiets naar Baexem gegaan?

Willemien: Hoe kom je daar nu bij, dat de dienst in Baexem was?

Marjo: Dat dacht ik.

Willemien: Fout gedacht, het was hier in de kerk van Meijel.

Marjo: In het crematorium  doe je een dienst en in de kerk een mis.

Willemien: Sorry, je moet het secuur hebben vandaag.

Marjo: Wat is daar mis mee?

Willemien: Niks, maar het was een dienst in de kerk.

Marjo: Kan dat tegenwoordig ook al, een dienst in de kerk?

Willemien: Ja, dat ben ik je aan het vertellen.

Marjo: En hoe moet ik mij dat voorstellen, in de kerk zonder mis. Is snap er niets van.

Willemien: Nou het was eigenlijk het zelfde als een dienst in een crematorium. Met foto’s en muziek.

Marjo: En onze kapelaan was die ook aan het werk?

Willemien: Ja die heeft het openingswoord gedaan en de zegen.

Marjo: Dat is Vanzelfsprekend. En wie leiden de dienst?

Willemien: Peter Daniëls.

Marjo: Eigenlijk is dat mooi zo, niks mis mee!

Willemien: Klopt en zeker als je veel mensen verwacht, past dat prima in de kerk.

Marjo: Inderdaad en de kerk wordt goed gebruikt. Ik vind het super dat onze kapelaan dat allemaal goed vind. Dat zegt iets over hoe hij in de samenleving staat.

Willemien: Ja echt mooi. Daar kan de pastoor in Itteren nog wat van leren, die mag wel op stage komen bij onze Roger.

Marjo: Wat is daar gebeurt dan?

Willemien: Nou daar was met de carnaval een lesbisch Prinsenpaar en die mochten niet ter communie gaan van de pastoor.

Marjo: Dat meen je niet! Wat is daar nu mis mee?

Willemien: Ik vind van niets. Maar de pastoor dacht daar anders over.

Marjo: Dat is toch niet van deze tijd.

Willemien: Dat vind ik ook niet en het gevolg was dat de hele Vastelaovesmis is afgeblazen.

Marjo: Tja, dat is dan triest. Maar goed we weten er het fijne natuurlijk ook niet van.

Willemien: Klopt, “wéj laote de kéérek mèr in ut midde.”

Marjo: Hebben jullie vanmiddag iets te doen?

Willemien: Ja hoor, wij gaan naar STARS in D’n Binger.

Marjo: Wat is dat?

Willemien: Weet je, ik ben je gevraag een beetje moe vanmorgen, zorg maar dat jullie om 14.00 uur bij ons zijn. Dan zie jullie het van zelf.

Marjo: Oké, we laten ons verrassen.