“Tussen zijbeuk en kansel”

week 06-2021: Wat even niet is, maar wel weer gaat komen!  (Het team van de parochieweblog)

Op deze plek zou vandaag de column van de nieuwe Kieveloeëteprins moeten staan.Maar helaas: vanwege corona geen Carnaval en dus ook geen nieuwe prins en ook geen Vastelaovesmis. Maar toch. Ook voor de parochieweblog is dit geen zaterdag als normaal. We hangen een beetje tussen het normale “Vanuit de zijbeuk” en het bijzondere vanwege de Carnaval: “Vanaf de kansel”. Het is dus “Tussen zijbeuk en kansel”geworden. We proberen – ondersteunt met ‘beeld en geluid’ – toch even de sfeer van onze Méélse Vastelaovesmis bij u over te brengen.

Het coronavirus heeft ons nu al bijna een jaar in de greep. De Vastelaovend 2020 ontsnapte er nog net aan. Het OLS in juli had echter al geen schijn van kans meer. En nu haalt  het ook een dikke streep door de Vastelaovend 2021 en – opnieuw –  door het eerder uitgestelde OLS. Met de inentingen, die nu op gang komen, gloort er echter weer licht aan het einde van de tunnel. Volgend jaar gaan we dan ook zeer zeker weer op onze eigen Méélse manier vastelaovend vieren en begin juli zullen die 150 schutterijen zich in ons dorp verzamelen om de OLS-traditie voort te zetten. Wè gòn volgend jaor de sjaaj inhaale, dè sté vur ons as ’n paol boove ’t Pieëlwatter!
Maar nu, hoe is ‘t vandaag dan? Geen Vastelaovesmis, waarmee traditiegetrouw de ‘Drie Dolle Daach’ in ons dorp worden ingezet. Een Mis, die voor onze parochie – naast natuurlijk de kerkelijke feesten – tot één van de jaarlijkse hoogtepunten gerekend mag worden. Een volle ‘kathedraal van de Peel’ brengt met die Vastelaovesmis mooi de sterke band in beeld, die ook anno 2021 nog steeds bestaat tussen die Méélse gemeenschap en de parochie. Daar getroosten Parochie, Kieveloeët, Vèngneuze, Kéjsjeute en Heimatkapelle zich samen ook best veel moeite voor. En de grote opkomst en het dankbare applaus laten dan altijd zien en horen, dat ‘Méél’ deze samenwerking weet te waarderen. Voor de thuisblijvers verzorgt Floris Hölscher op de parochieweblog altijd een mooie videosamenvatting van het geheel. En het is traditie, dat de vaste columnisten van de weblog op carnavalszaterdag plaats maken voor de prins van de Kieveloeët. Die richt zijn woorden dan niet vanuit de bescheiden ‘zijbeuk’ tot het Méélse volk’, maar vanaf de ‘kansel’. Een eer, die alleen voor hem is weggelegd en niemand anders! Al deze jarenlange tradities rond de Vastelaovesmis  worden nu jammerlijk onderbroken. Maar zoals al gezegd:we zijn er van overtuigd dat de ‘Méélse geménsjap’ over meer dan voldoende veerkracht en courage beschikt om na corona het ‘oude normaal’ weer vol overgave op te pakken. Ook de Vastelaovesmis!
En om u nu al even te laten genietenvan al dat mooie, dat ons dan weer te wachten staat, gaan we u – met een korte clip van Floris –weer even terugbrengen naar 23 februari verleden jaar. We zien en horen daarin, hoe onze vastelaovesclubs in vol ornaat onze ‘kathedraal’ binnenkomen en de Heimatkapelle met het sfeervolle ‘Sierra di madre del sur’ deze mooie Dienst afsloot.

Kijk naar de beelden en geniet!

Het team van de parochieweblog