week 05-2021: Zijn we, van slag?  (door Roger)

‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend door enkele mensen – betrokken bij onze parochie – wordt ingevuld. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in eigen dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

Onlangs kwam er nieuws voorbij. Een studente, heeft een gender-neutraal kaartspel ontworpen. Het kwam in verschillende nieuwsbulletins, en talkshows aan de orde. De dame in kwestie vindt, dat in het kaartspel een ‘heer’ niet meer waard is dan een ‘dame’. In principe ben ik het daar natuurlijk mee eens. In mijn beleving, en vanuit mijn opvoeding in de jaren ’70, zijn vrouwen even veel waardevol als mannen. Of, andersom. Maar om er een nieuw kaartspel voor te ontwerpen, waarmee al door vele generaties samen is gekaart, rond 1 en dezelfde tafel? En eigenlijk is ook dat dan, geen eerlijk vertrekpunt. Want hoezo de ‘dame’, en waarom niet bijvoorbeeld de ‘boer’ ? Wat die is toch ook evenveel waard? Zonder boeren hebben wij niet te eten. Ook niet de koning, en koningin. Tot op heden komen speklapjes nog altijd van een varken, en niet uit een fabriek. Hoewel, het gaat die kant wel op. Maar dat, is een andere discussie.
Ik besef 2 maanden voor mijn 50ste verjaardag, dat ik van een oudere generatie ben. Ik zoek niet meteen iets, “achter” de kaarten die in de hand worden gehouden. Misschien is het fout, of te kinderlijk? ik weet het niet. Het zou best kunnen. Maar ik ben er mee opgegroeid en opgevoed. Ik was oprecht verbaasd (naïef misschien?) toen mensen als Akwasi –quasi direct- bij de 1ste slag, over deze dingen van racisme gingen beschuldigen. En het meteen als racisme aankaartte. Het verplicht en per direct afschaffen, van dit soort dingen – ook bijvoorbeeld rond de uitingen van de Vastelaovend – gaat volgens mij niet een wederzijdse oplossing brengen. Om deze aspecten, als “Joker” steeds direct, bij de 1e ‘slag’, in het debat in te brengen. Er is geen gesprek; zoals dat tijdens de meeste kaartspelen wel is. Rond de ene, tafel. Dat spreken met elkaar gebeurt zelfs (of juist, vooral) bij het kaartspel dat wordt genoemd: ‘Pesten’. Er is daarnaast ook een kaartspel, dat de mooie naam draagt: “Bridgen”.
Daarover wel ik gerust nog wel eens wat verder, maar wel samen met elkaar, nakaarten.

Roger