week 19-2021: Christoffel Columbus  (door Roger)

‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend door enkele mensen – betrokken bij onze parochie – wordt ingevuld. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in eigen dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

Columbus, heeft veel credits op zijn beroemde naam staan. Wat weinige beseffen, is zijn vooraanstaande culinaire bijdrage aan de Wereldgeschiedenis der mensheid.
Want, deze ontdekkingsreiziger heeft ook zijn voetsporen achtergelaten in Limburg. Met name, rond Roermond.
Volgens een zeer onofficiële versie zou Columbus, misschien onder de indruk van de Christoffel-kathedraal, wel eens bij de lokale bakker “Kuub Stoep” naar binnen kunnen zijn gedoken. Die de basis legde, voor zijn fameuze ‘Christoffel’-taart.
De Christoffeltaart is gemaakt van meerdere lagen gebakken meringue. Met daartussen chocolademousse. De zijkanten en bovenkant worden ook met mousse ingesmeerd. De hele taart wordt daarna nog bestrooid, met chocoladeschaafsel.
Wie deze overheerlijke taart eet, bevindt zich een kort moment ‘in heaven’.
Geen nood: de reis terug, is veilig. Christoffel is immers beschermpatroon voor een veilige trip.
Zijn naam is opgebouwd, uit 2 belangrijke delen (net als de taart). Zowel in het Latijn, als in het Grieks. “Christo-phorus” : ‘Christus –drager’.
De nieuwe priesters die op de zaterdag na Pinksteren in de Sint Christoffel-kathedraal van Roermond worden gewijd, hebben dit geleerd in 1 van hun theologiecursussen. Tijdens hun werk als ‘Christusdragers’ zal hen in Limburg ook ooit wel eens zeer zeker een stuk Christoffeltaart worden gepresenteerd.
In het weekend van hun wijding, ‘permitteer’ ik mezelf een klein Christoffelgebakje. Op Danny Horsch, die in het dekenaat Horst-Helden komt werken als priester en mede-kapelaan. Afkomstig uit Landgraaf, was hij in zijn geboortedorp bij de laatste Vastelaovend die is gevierd, Prins Carnaval. In zijn werkgebied rond Lottum en Grubbenvorst, staat in Broekhuizen bij de Maas een beeldhouwwerk van Sint Christoffel. Op de plaats, waar het veerpont de mensen veilig overbrengt. De veerman daar, hoort in de korte paar minuten soms hele delen van levensverhalen –zo vertelde hij mij ooit.

Roger