week 33-2021: Kerk-hoven  (door Roger)

‘Vanuit de zijbeuk’ is de vaste column op de zaterdag, die afwisselend door enkele mensen – betrokken bij onze parochie – wordt ingevuld. Ze geven zo hun eigen kijk op persoonlijke ervaringen en gebeurtenissen in eigen dorp, binnen de kerk of in ‘de grote wereld’. De ene keer ernstig, dan puntig en uitdagend en een volgende keer met een grote knipoog.

Een van de beroemdste kerkhoven van Nederland, ligt in Stramproy. Jammer alleen, dat bijna niemand het kent. Beroemd zijn, is daarmee tijdelijk. Betrekkelijk, en subjectief.
Gezien, vanuit de directe omgeving. Waarbij de lucht, zo nu en dan grijzig betrekt.
Het kerkhof van Stramproy is niet altijd geopend. Sterker nog, het blijkt er vaker dicht dan open. Waarom? De doden hebben er graag, de rust. En dat wordt daar gerespecteerd. Met: eer-biet.
Met een ‘t’, Ja! Groene, om precies te zijn. Een lokale groente, die groeit rondom een van de meest beroemde grafmonumenten, op een van de meest beroemde, stille kerkhoven van Nederland.
De Zangeres ligt daar begraven, Zonder Naam. Mary Servaes. Haar levenslied klonk steevast, bij mijn eigen kindertijd.
De sleutel van het kerkhof, is verkrijgbaar bij de Indiase kapelaan.
Maak ook, bij tijd en gelegenheid, een (‘knollebollekes’) stille rondwandeling in de omgeving.
Krijg je gerust, geen spijt van…

Roger